Dagelijks een handje noten verlaagt het cholesterolgehalte

Door een flinke handvol noten per dag te eten, daalt het cholesterolgehalte in het bloed ruim 7 procent. Deze hoeveelheid noten levert eenvijfde van de dagelijks benodigde hoeveelheid calorieën. Er moet dus iets anders uit het dieet worden geschrapt om niet dik te worden (Archives of Internal Medicine, 10 mei).

Eerdere onderzoeken naar de invloed van noten op het cholesterolgehalte in het bloed gaven tegenstrijdige resultaten. Bovendien werd zulk onderzoek vaak betaald door de notenindustrie, wat de resultaten verdacht maakte.

Sinds 2003 mag in de Verenigde Staten op bepaalde verpakte noten een gezondheidsclaim staan: ‘wetenschappelijk onderzoek suggereert, maar heeft niet bewezen dat het eten van 43 gram noten, als onderdeel van een dieet met weinig cholesterol en verzadigde vetten, hartziekten kan helpen verkomen.’

Amerikaanse en Spaanse wetenschappers hebben nu de resultaten van 25 onderzoeken samengevoegd. De proefpersonen in die onderzoeken aten gemiddeld 67 gram noten per dag. Dat verlaagde de hoeveelheid LDL-cholesterol – het et type cholesterol dat wordt gezien als een belangrijke veroorzaker van hart- en vaatziekten – met 7,4 procent. De cholesteroldaling is substantieel, maar cholesterolverlagende medicijnen werken enkele malen beter.

De proefpersonen nuttigden walnoten, amandelen, macademia's, pinda’s, pecannoten, pistachenoten of hazelnoten. Al deze noten bevatten een mix van onverzadigde vetten, eiwit, vitaminen en mineralen. Ook zitten er plantensterolen in, de stoffen die aan cholesterolverlagende halvarine zijn toegevoegd.

Het notendieet blijkt niet zo goed te werken bij mensen met overgewicht of bij mensen die van zichzelf al veel onverzadigde vetzuren eten.

De onderzoekers – zelf ook weer door de notenindustrie gesubsidieerd – keken of door de notenindustrie betaalde onderzoeken gunstiger resultaten opleverden dan onderzoek dat uit andere bron was betaald. Dat was niet zo. Berber Rouwé