SAP irriteert zijn concurrent Oracle met overname van Sybase

SAP heeft een geschiedenis van behoedzaamheid met overnames. Terwijl concurrent Oracle de afgelopen vijf jaar tientallen bedrijven heeft overgenomen, heeft het Duitse concern zich er grotendeels tevreden mee gesteld rustig te groeien. Maar nu komt het besluit van de firma om voor 5,8 miljard dollar (4,7 miljard euro) Sybase te kopen neer op het met een tank door de Japanse tuin van Oracle-topman Larry Ellison rijden. Bovendien kan deze stap andere technologiereuzen irriteren. De consolidatie in de technologiesector dwingt SAP echter in beweging te komen.

SAP heeft de software van Sybase nodig voor applicaties op mobiele telefoons. Het Amerikaanse bedrijf maakt software die het mogelijk maakt dat bepaalde programma’s – zoals de managementsoftware van SAP – op mobiele telefoons en andere apparatuur draaien. Dat wordt steeds belangrijker, omdat de klanten van SAP de software steeds vaker willen gebruiken als ze onderweg zijn.

En dan zij er nog de databases, de melkkoe van Sybase. Hoewel het bedrijf al tientallen jaren op deze markt actief is, is het ver achterop geraakt bij de marktleiders. Het aandeel van Oracle op de markt voor databases is bijna vier maal zo groot als dat van Sybase. Belangrijker nog is dat de meeste klanten van SAP de software van Oracle gebruiken – zoals de concurrent niet nalaat te benadrukken. De twee bedrijven zijn bittere rivalen geworden, dus het zou het Duitse concern goed uitkomen om zijn klanten op Sybase te laten overstappen.

Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een van de geheimen van deze sector is dat bedrijven extravagante onderhoudsvergoedingen in rekening kunnen brengen omdat het zo traumatisch is om bestaande software te vervangen en opnieuw te beginnen. Bovendien betekent het in bezit hebben van een databasebedrijf dat SAP in conflict kan komen met ondernemingen waarmee het min of meer een bondgenootschap heeft, zoals IBM en Microsoft. Beide concerns hebben in het verleden in meerdere of mindere mate overwogen SAP over te nemen.

Waarom wil SAP deze transactie dan doordrijven? De deal lijkt financieel gezien van middelmatige kwaliteit. Hij zal misschien een rendement van 10 procent op de investering opleveren. Zeker, het concern belooft omzetsynergie, maar het is twijfelachtig of die zich ook echt zal voordoen. Daar staat tegenover dat de strategische argumenten sterker lijken. Een consolidatiegolf spoelt over de technologiesector, nu ondernemingen zich op elkaars grondgebied wagen. Het doel is de klanten alles te geven wat ze nodig hebben op it-gebied, en ervoor zorgen dat alles soepel draait. Als SAP zichzelf niet wil verkopen, is het in het nadeel ten opzichte van bedrijven als Oracle en HP, die meer stukken van de puzzel in hun bezit hebben. Dat betekent dat er meer overnames voor SAP in het vat zitten.