Robin Hood opent Cannes

Robin Hood. Regie: Ridley Scott. In 93 bioscopen. ****

Hollywood haalt Robin Hood elke generatie weer uit de mottenballen. Na Douglas Fairbanks, Errol Flynn, Sean Connery en Kevin Costner is het in 2010 de beurt aan Russell Crowe om de gentlemanbandiet van Sherwood Forest tot leven te wekken.

Vanavond opent het filmfestival van Cannes met Robin Hood. Zoals Batman, James Bond en Star Trek is het een ‘prequel’ ofwel proloog: hoe huurling Robin Longstride uitgroeit tot volksheld Robin Hood. De ‘merry men’, vader Tuck, de sheriff van Nottingham: ze spelen bijrollen in dit hooggestemde historisch epos over een verbitterde held die onder de kritische blik van de fiere weduwe Marion zijn geweten vindt. Robin Hood neemt zichzelf serieus, maar is lichter van toets dan Scotts eerdere historische films Gladiator en Kingdom of Heaven.

Ging Scotts kruistochtepos Kingdom of Heaven in 2004 over de ‘war against terror’, in Robin Hood keren de strijders gedesillusioneerd huiswaarts. Robin Hood is sergeant in het leger van koning Richard Leeuwenhart, die zich na zijn kruistocht een weg door Europa plundert. Als hij zijn monarch een massamoord op moslimburgers verwijt, raakt hij in ongenade. Bandiet wil hij dan worden, maar daarvoor blijkt hij te nobel.

Robin Hood is te prijzen om zijn relatief volwassen, complexe script en spitse dialogen. Met Scotts talent voor historische actie – zijn veldslagen en belegeringen imponeren – levert dat een zwierige film op die clichés als de overval in het bos in een frisse context plaatst. Met als ster koning John (Oscar Isaac), een ambivalenter karakter dan de wufte intrigant die we kennen.

Robin Hood lijkt gemaakt voor een vervolg. Of dat er komt, bepaalt de kassa: de film test ook het potentieel van Russell Crowe na het floppen zijn thriller State of Play. In Robin Hood kan hij zijn ruige, fysieke charisma kwijt, al zal zijn romance met de veertigjarige Cate Blanchett in tienerogen wat geriatrisch aandoen. Een gok, net als het omturnen van een legende tot historisch figuur. King Arthur (2004) faalde doordat het grote publiek in deze laatste Romein in barbaars Engeland niet de mythische koning herkende. Scott behoudt wijselijk meer elementen van de legende.