Je wilt een baan? Ga bloggen

Het is moeilijk om aan een baan te komen tegenwoordig.

Je kunt op LinkedIn jezelf ‘laten vinden’. Beter is: blog of twitter. Toon je expertise en vergroot je netwerk.

Daar sta je dan, met je diploma. Op het meest ongunstige moment in de recente geschiedenis.

De markt is slecht en de werkloosheid onder jongeren van 15 tot 25 jaar liep op van 8,7 procent in 2008 tot 11,2 procent in 2009. Tegelijkertijd leef je in tijden van een digitale revolutie. Tien jaar geleden was het nog modern om een mailtje te sturen, inmiddels lopen we met een minicomputer op zak. En die generatie van jou, die het zo zwaar heeft op de arbeidsmarkt, beheerst de digitale tools als geen andere. Zo gebruiken jongeren nieuwe media al voor een beter sociaal leven, bleek uit onderzoek van sociaal-psychologen Patti Valkenburg en Jochen Peter (2009). Waarom dan ook niet voor een betere carrière?

Dat gebeurt al gedeeltelijk op de online cv-database LinkedIn. Recruiters scannen LinkedIn op ‘relevante mensen’, zegt Yvette van der Vliet, commercieel directeur van werving- en selectiebureau YER. „Als mensen wat zinnigs zeggen in professionele LinkedIn-groepen, letten we wel op. We kijken ook naar aan wie iemand gelinkt is.”

Maar als jonge werkzoekende kan je dit idee van online vindbaarheid verder doorvoeren. Door van het passieve ‘vind mij maar’ op LinkedIn over te schakelen naar het actieve ‘hier ben ik’ op een weblog.

En dat deed Pieter Bas Elskamp (1981). Anderhalf jaar geleden begon hij vlak na zijn studie bedrijfskunde met bloggen over zijn vakgebied, online marketing. In eerste instantie om dat bloggen eens uit te proberen. En om zijn kennis te ‘etaleren’. Alleen volgden niet veel mensen zijn persoonlijke blog. Daarom stuurde hij zijn artikelen naar grote marketingblogs als Bijgespijkerd.nl en Marketingfacts.nl. Daar kreeg Elskamp wél reacties. Hij ging in discussie en onderhield zijn nieuwe contacten in de online marketingindustrie via Twitter. Op een dag postte een van zijn relaties een opvallend twitterbericht. Elskamp: „Daniëlle Schouten van Selexyz meldde dat ze collega’s zocht. Ik reageerde op haar oproep en omdat zij mijn naam van de blogs kende, stuurde ze mijn verzoek door.” Hij kon direct aan de slag als online marketeer bij de landelijke boekhandel.

Als Elskamp vroeger over zijn vakgebied had willen schrijven, was het voor hem veel moeilijker geweest om een groot publiek te bereiken. Want toen bepaalden traditionele mediaspelers wat een publiek verdiende. Maar de digitale revolutie heeft de drempel voor publiceren weggenomen. Je hoeft geen nieuwsbriefje meer door de bus te doen, dankzij de technologische ontwikkelingen kunnen talentvolle studenten online een publiek vinden. Een publiek dat hen wellicht aan een baan helpt.

Alleen ziet Frank Roders, oprichter van branchevereniging Recruiters United, dat nog ‘nauwelijks’ gebeuren. „De drukbezette werkgevers houden over het algemeen op elementair niveau vaknieuws bij. Maar ze hebben geen tijd om blogs te lezen, laat staan van studenten die minder ervaring hebben.” Toch denkt Roders dat je als een jonge werkzoekende een blog goed inzet, je wel kan opvallen in de arbeidsmarkt. Dan moet je er met kop en schouders bovenuit steken. Roders: „Richt je op het delen van kennis die de oude garde nog niet heeft. Zo volg ik jonge bloggers die schrijven over het werven van talent op online sociale netwerken. En interview toonaangevende mensen uit je vakgebied.” Dan bouw je naast een reputatie ook een netwerk op. Roders: „Zet een goede strategie voor je persoonlijke merk uit.”

Stel, twee studenten luchtvaarttechniek met even goede kwalificaties zoeken een baan. Een van hen begint in haar laatste studiejaar een blog over haar vak. Ze becommentarieert het luchtvaartnieuws vanuit haar expertise, interviewt medestudenten over hun scripties en portretteert bedrijven uit de industrie. Kortom, ze begint een online vakmagazine. Fris, want ze is jong. Theoretisch sterk onderbouwd, want ze studeert het al jaren. Na een maand bloggen mailt ze contactpersonen uit de industrie om ze te attenderen op haar publicaties. Zij lezen het met liefde, uiteraard, want ze delen interesse voor het vak. Opvallende artikelen mailen de lezers door aan andere vakgenoten. Terwijl de normale student luchtvaarttechniek via de gebaande paden een baan moet zoeken, heeft de bloggende student een reputatie gekregen. Bedrijven nemen haar graag aan. Ze heeft goede kwalificaties, én het is pr-technisch handig om die ondernemende en bekende ingenieur in te lijven.

„Bloggen is inderdaad een fantastische manier om aandacht te krijgen”, zegt Van der Vliet van YER. „Bekendheid in bedrijfstakken wordt steeds belangrijker.” Maar bloggen is volgens haar maar aan een klein groepje mensen voorbehouden. „Het is niet van: dat lijkt me een mooie baan, ik ga even snel een online reputatie creëren”, zegt Van der Vliet. „Bloggen is een langetermijnstrategie. Je moet er eentje opzetten en lange tijd goede stukken schrijven. Dat moet bij je passen.” Mensen die niet heel enthousiast zijn over hun vakgebied of studierichting, staat het idee van bloggen waarschijnlijk tegen. „Maar de echte believers beginnen uit interesse een blog”, zegt Van der Vliet, „Lang voordat ze überhaupt over een baan nadenken.” Elskmap van Selexyz beaamt dat: „Bloggen? Dat doe ik voor de leuk.”

Lees een boek over personal branding van Bas van der Haterd of bekijk een filmpje van hem via nrcnext.nl/links

Volg blog- en schrijfcurssussen. Kan je niet schrijven? Ga dan vloggen. Lees meer over een bloggen met videobeelden op: dutchvlog.nl