Consument klaagt over garantie

De meeste vragen en klachten die in 2009 zijn binnengekomen bij Stichting de Ombudsman gaan net als in 2008 over consumentenzaken. Dat blijkt uit het jaarverslag van de stichting dat vandaag is gepresenteerd.

Bij de stichting kwamen in 2009 ruim 14.000 klachten binnen. Dat zijn er ruim duizend meer dan een jaar eerder. De meeste vragen en klachten gaan over garantie. „Winkeliers blijken slecht op de hoogte van de rechten van de consument”, aldus een woordvoerder in een toelichting op het verslag.

Op nummer twee in de klachtentoptien staan, net als het jaar daarvoor, de telecombedrijven. Vooral de vaak dure SMS-abonnementen zijn voor veel consumenten een bron van ergernis. De zorgverzekeraars staan op drie in de toptien. Conflicten gaan volgens Stichting de Ombudsman vooral over het weigeren van mensen als verzekerde.

In 2009 heeft De Ombudsman de dienstverlening van verzekeraars met behulp van zogenoemde mystery guests onderzocht. „Mensen zonder geldige inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie worden bijvoorbeeld stelselmatig geweigerd, terwijl de wet toch echt anders voorschrijft.”

De Stichting Ombudsman is in 1972 voortgekomen uit het VARA-televisieprogramma De Ombudsman. Nu bestaat de stichting van giften van donateurs en wordt haar expertise soms ingehuurd door de Publieke Omroep. Bij stichting de Ombudsman werken 35 mensen en zijn ongeveer 70 vrijwilligers actief. (ANP)