Goldman riskeert reputatieschade

Er lijkt dezer dagen niet veel te zijn dat Goldman Sachs-topman Lloyd Blankfein kan doen om zijn critici het zwijgen op te leggen. Het besluit van de Wall Street-firma om een commissie in te stellen die moet toezien op de bedrijfsethiek is een slim idee, dat kan helpen de reputatie van Goldman Sachs op te poetsen – en de betrekkingen met zijn klanten te verbeteren. Maar dat zal alleen lukken als Blankfein de nieuwe waakhond van echte tanden voorziet.

De beste manier om dit te doen is door ervoor te zorgen dat de leden van de commissie de bevoegdheid hebben om ‘nee’ te zeggen tegen handelaren, die er louter op gericht zijn snel geld te verdienen, hoewel ze met hun transacties de reputatie van de firma in de toekomst schade zouden kunnen berokkenen. Blankfein denkt dat Goldman dit in feite al doet, want hij zei in april tegen een Senaatscommissie dat zijn firma net zo hard geloofde in het „belonen van ‘nee’ zeggen als van ‘ja’ zeggen”.

Om dat te bewijzen, zal de commissie enige transparantie moeten betrachten. Dit kan betekenen dat er ook onafhankelijke buitenstaanders als leden in moeten worden opgenomen. Op z’n minst zullen de normen openbaar moeten worden gemaakt, op grond waarvan de bankiers en de handelaren zullen worden beoordeeld. Dat zal niet makkelijk zijn voor het meest gesloten bedrijf van Wall Street. Maar bij ontstentenis hiervan zal de commissie weinig meer zijn dan een lege pr-huls.

Op het spel staat de status van Goldman als de vertrouwde adviseur, die steevast als eerste wordt gebeld door toplieden van grote bedrijven, regeringsleiders en institutionele beleggers over de hele wereld. Blankfein zegt dat de activiteiten van de firma tot nu toe goed overeind zijn gebleven. Maar de geruchten dat de Amerikaanse verzekeraar AIG Goldman wil dumpen als adviseur bij zijn saneringsoperatie is geen goed teken – ook al is het makkelijk te begrijpen waarom AIG, dat momenteel grotendeels in handen is van de staat, gevoeliger is voor de reputatie van Goldman dan andere firma’s.

Het risico bestaat dat hoe langer Goldman onder de loep blijft liggen, des te groter de kans is dat zijn klanten hetzelfde zullen gaan denken als AIG. Een behoedzaam samengestelde commissie, die is belast met een „rigoureuze beoordeling” van de activiteiten van de firma, zou een goede manier zijn om te verzekeren dat de legendarische bedrijfsstrategie van Goldman ook op de langere termijn winstgevend blijft.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com