Gergjev-hectiek terug bij Rotterdammers

Opera De Nederlandse Opera en Rot. Philh. Orkest met Turandot van Puccini/Berio o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. Gezien: 7/5 Muziektheater Amsterdam. Herh.: t/m 30/5. Radio 4: 29/5 19 uur *****

Klassiek Rot. Philh. Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. Gehoord: 8/5 Concertgebouw Amsterdam. Radio 4: 11/5 20.02 uur ***

Voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn de hectische tijden met Gergjev weer terug onder zijn opvolger Nézet-Séguin.

Vrijdagavond begeleidden de Rotterdammers in het Amsterdamse Muziektheater de reprise van Puccini’s opera Turandot. Daarna sliepen ze in Rotterdam, maar zaterdagochtend om half twaalf zaten ze alweer op het podium van het Amsterdamse Concertgebouw voor een laatste repetitie voor een Beethoven-matinee. Nog acht keer reizen de Rotterdammers deze maand naar Amsterdam.

In Turandot, een fenomenale productie van regisseur Nikolaus Lehnhoff die in 2002 uitgevoerd met het Concertgebouworkest en Riccardo Chailly, evenaarden de Rotterdammers op eigen en overrompelende wijze dat topniveau.

Nézet-Séguin maakt internationaal carrière als operadirigent (Salzburg, New York, Milaan en Londen). Hier weet hij de overweldigende spanning en dramatiek in dit angstwekkende sprookje over een meedogenloze Chinese prinses perfect te doseren en af te wisselen met lyrische momenten.

Prins Calaf, de zoveelste huwelijkspretendent, moet de raadsels van Turandot oplossen, anders wordt hij net als zijn voorgangers onthoofd. „Je bent verliefd op de dood”, zegt de keizer. Maar Calaf zet door en weet met zijn liefde de ijsprinses te ontdooien. Het door Luciano Berio nieuw gecomponeerde slot aan het onvoltooid achtergelaten stuk, inmiddels uitgevoerd van Wenen en Salzburg tot Los Angeles, maakt die omslag aannemelijker dan voorheen.

De voorstelling was een enorm publiek succes, ook dankzij het voortreffelijke koor van de Nederlandse Opera. De cast is van zeer hoog niveau. Lise Lindstrom (Turandot), Lance Ryan (Calaf) en Anna Maria Martinez (Liù), bezorgden mij lang niet gevoelde kippenvelmomenten.

Yannick Nézet-Séguin is ook een enthousiast Beethovendirigent. Zijn Beethoven klinkt extreem vitaal, maximaal contrastrijk, oproerig, tomeloos en explosief. Zondagochtend was dat nog te zien op de Vlaamse tv in een opname uit 2009 van de Negende symfonie in de kathedraal van Gent.

Het Beethovenconcert in de ZaterdagMatinee werd ontsierd door de afzegging van de zieke Hélène Grimaud, die het Vierde pianoconcert zou spelen. Nicholas Angelich speelde nu het toch al zo pompeuze Vijfde pianoconcert met de karikaturaal luide krachtpatserij van een ouderwetse klavierleeuw.

Leuk dat Nézet-Séguin zich niets aantrekt van ‘authenticiteit’, maar dit ging te ver. Ook ontbrak wat rust tussen de Ouverture Egmont en de Zevende symfonie. In de Schumann-toegift toonde Angelich dat hij best zacht kan spelen.