Modern navigeren

Het heeft mobiel internet, een browser, zoekt op Google en kan navigeren. Rara wat is dat? TomTom vindt de halve smartphone uit.

Automobilisten houden niet van verrassingen. Dat zeggen ze bij TomTom, de Nederlandse maker van navigatieapparaten die je achter de voorruit plakt. Al sinds 2004, toen de eerste TomTom Go op de markt verscheen, is de bediening van het kastje amper veranderd. De standaardkleuren van de kaarten en de knoppen op het scherm doen daardoor wat gedateerd aan. Het voordeel is dat gebruikers blindelings de weg weten op het aanraakscherm – niet terwijl je rijdt natuurlijk.

Maar tijden veranderen. TomTom mag dan groot zijn in draagbare navigatiesystemen, de concurrentie van de telecomsector groeit. TomTom begon zelf ooit als softwareleverancier voor mobiele telefoons en pda’s. Maar nu moet het bedrijf opboksen tegen firma’s als Google en Nokia die gratis navigatie aanbieden op hun telefoons.

Bij TomTom is het besef doorgedrongen dat ze die concurrentie niet meer met de gadgetmode van 2004 te lijf kunnen gaan. De nieuwe TomTom Go Live 1000 die vanaf de zomer in de winkels ligt, is helemaal opnieuw opgebouwd. Dat betekent dat de menustructuur, de weergave van de kaarten en de wijze waarop de routes worden berekend weer opnieuw zijn uitgedacht. Voor het eerst sinds jaren ziet een TomTom-product er weer uit alsof het ook dit jaar op de markt verscheen. Dat komt omdat TomTom zich op zijn beurt weer liet inspireren door de smartphonemarkt. De Go Live 1000 gebruikt bijvoorbeeld WebKit, dezelfde technologie die je in de browser van een moderne smartphone aantreft. Er verschijnen nu pop-ups als extra laag op het bestaande scherm; dat scheelt heen en weer te wandelen tussen menu’s. Het virtuele toetsenbord dat je gebruikt om adressen in te voeren lijkt op dat van de iPhone en Google Android. Ook de schermtechniek van de Go Live 1000 is smartphone-achtig: het is een capactive scherm, dat maar een aaitje behoeft in plaats van een daadwerkelijke duw van je vinger.

Net als een smartphone krijg je een data-abonnement bij je TomTom. Het simmetje haalt gedetailleerde verkeersinfo (HD Traffic) op en helpt bij een koude start de locatie te vinden door te kijken welke zendmasten in de buurt zijn. Ook kun je bedrijven vinden via lokale zoekopdrachten.

Volgens TomTom weet de Go Live 1000 nog snellere, betere en slimmere routes te vinden. Ongetwijfeld. Maar belangrijker is dat het mes gaat in de prijzen. Voor HD Traffic betaal je straks de helft (vijftig euro per jaar) van wat het nu kost. En bij een nieuw apparaat is het niet langer zes maanden maar een heel jaar gratis.

Dat soort verrassingen vinden automobilisten dan wel weer leuk.

Bekijk een video van de TomTom Go 1000 op nrc.nl/hebben