Plus doet mee met prijsvechten

Na de verloren strijd rond Super de Boer wil Plus zich richten op autonome groei. Een nieuwe formule en lagere prijzen moeten meer klanten trekken.

Supermarktketen Plus richt zich niet langer op grote overnames, zegt de nieuwe directeur Jan Ferwerda (48). „Onze focus is weer op autonome groei. Dat is wel even een omslag in ons denken.”

Plus likt zijn wonden na de mislukte overname van concurrent Super de Boer. Samen met marktleider Albert Heijn deed Plus in oktober een tegenbod, toen bleek dat het Brabantse familiebedrijf Jumbo Super de Boer wilde kopen om zo in één klap een landelijke dekking te krijgen. Maar Plus trok zich terug.

„We zijn afgehaakt vanwege de prijs”, zegt Ferwerda die op dat moment nog directeur was bij Leen Bakker, onderdeel van het Blokkerconcern. Zijn voorganger, Jaap Lagerweij, vond het „niet meer verantwoord verder te gaan”. Jumbo betaalde uiteindelijk 552,5 miljoen euro voor de ruim driehonderd winkels, 15 procent meer dan het oorspronkelijke bod. Voor de ombouw van de winkels reserveerde het concern nog eens 350 miljoen euro.

„Als je meedoet aan een wedstrijd weet je dat je die kunt verliezen”, zegt Ferwerda neutraal. Zijn collega Tom Heidman van C1000 voorspelde eerder dit jaar dat de consolidatie onder Nederlandse supermarktketens nog niet is afgelopen. Maar Ferwerda wil zich concentreren op eigen groei. „Als zich nieuwe kansen voordoen, dan zullen wij die zeker bestuderen”, zegt hij. „Iedereen kan winkels overnemen en dan zeggen dat de keten weer gegroeid is. Maar het gaat erom of je ook zelfstandig kunt groeien. Eigenlijk is dat het echte spel in de detailhandel.”

Ferwerda opende gisteren de eerste Pluswinkel met een nieuwe winkelformule, de supermarkt van ondernemer Ronald van der Horst in Boxtel. De winkel straalt luxe uit, met een interieur van hout en grijstinten, veel verse producten en een groot assortiment.

Maar de klant wordt er in de winkel ook nadrukkelijk op gewezen dat de prijzen laag zijn. Lawaaiige rode actieborden en banieren met ‘bespaarvarkens’ langs de buitenmuren moeten dat duidelijk maken. Deze week maakte Plus duizend producten goedkoper „omdat wij op het prijsniveau van Albert Heijn willen zitten”, aldus Ferwerda.

Plus gaat tegen wil en dank mee in de prijzenoorlog onder supermarkten, zo valt bij de directeur te beluisteren. „De promotiedruk neemt toe. De consument hopt van winkel naar winkel. Maar mensen zijn van alle aanbiedingen eerder prijsbewusteloos dan prijsbewust geworden. Meer verschraling is er al voldoende, daar willen wij iets tegenover zetten.”

Plus heeft in Nederland een marktaandeel van 6 procent. Dat is klein vergeleken bij de topdrie van supermarktketens in Nederland die gevormd wordt door Albert Heijn (33 procent) , C1000 (12 procent) en Jumbo, inclusief Super de Boer (11 procent). Om niet gemarginaliseerd te raken zijn groei en vernieuwing hard nodig.

Aan het eind van dit jaar wil Ferwerda 15 van de 270 winkels hebben omgebouwd naar de nieuwe formule en over een jaar wil hij op 25 nieuwe winkels zitten. Is dat snel genoeg? Ferwerda: „Zodra onze leden zien dat de nieuwe winkelformule succesvol is, ontstaat er een vliegwiel en kan het veel sneller gaan.”

Ferwerda heeft geen plannen voor andere winkelformules, zoals kleine stadswinkels. „Wij hoeven niet zo nodig te diversifiëren. Het grote verschil met sommige van de concurrenten is dat wij niet onder druk staan van aandeelhouders. Onze kracht is dat we bestaan uit allemaal zelfstandige ondernemers en daarmee kunnen wij duurzaam succesvol zijn.”