Nrcboeken.nl

Minder destructief en negatief dan Shakespeare

Het lijkt erop alsof de Engelse verkiezing voor Dichter des Vaderlands steeds meer op die van ons gaat lijken. Vorig jaar waren er al schandalen (geruchten van seksuele intimidatie door Derek Walcott werden verspreid door een tegenkandidaat), en dit jaar heeft zich een Britse versie van Simon Vinkenoog in de strijd geworpen: Michael Horovitz, behalve beat-dichter ook uitgever van het poëzietijdschrift New Directions en muzikant: een ‘anglo-saxofonist’ noemt hij zichzelf. Pretentieus is hij niet maar mocht hij door ‘een speling van het lot’ gekozen worden, dan heeft hij wel ambitieuze plannen: alles wat maar een beetje poëtisch is, mag bij het domein van de poëzie betrokken worden: ‘popmuziek, rap, rock-’n- roll en beeldende kunst. De boel moet opgeschud, maar niet op een negatieve, destructieve manier maar zoals Shakespeare het deed, die het vers zijn prominente plaats in de cultuur teruggaf. Ik hoop poëzie en publiek dichterbij elkaar te kunnen brengen.’ Horovitz is vol lof over zijn tegenkandidaten, zij het dat hij verwacht dat ze het allen ‘op een traditionele manier’ goed zullen doen. (TJ)

Visioenen Philip K. Dick worden alsnog gepubliceerd...

Een 8.000 bladzijden tellend manuscript met religieuze en filosofische visioenen van de Amerikaanse SF-schrijver Philip K. Dick zal, bijna dertig jaar na zijn dood, worden gepubliceerd, zo meldt The New York Times. Uitgever Houghton Mifflin Harcourt zegt dat Exegesis, zoals het werk is genoemd, „dient als het fundament van de ideeën en thema’s die verschijnen in Dicks volledige oeuvre”. De auteur had voor het eerst een ‘visioen’ in 1974, na een verdoving bij de tandarts voor het trekken van een verstandkies. Hij begon religieuze symbolen te zien en legde die vast. De visioenen kwamen terug, al dan niet zelf opgeroepen door middel van drugs of alcohol. Ook in enkele semi-autobiografische romans uit de jaren 1980, zoals Valis, kwamen religieus geïnspireerde visioenen voor. Het eerste boek van het tweedelige Exegesis verschijnt in het voorjaar van 2011. (HC)

...het Zweedse vervolg op ‘Catcher in the Rye’ ook?

Een van de laatste rechtszaken die J.D. Salinger bij leven had gewonnen, was die tegen de auteur van Coming through the Rye, de Zweedse schrijver Fredrik Colting. Maar die kan in beroep, al heeft dat met de dood van Salinger niets te maken. Diens copyright zal nog 75 jaar beschermd blijven, en het hof van beroep gaf al aan dat het niet verwachtte dat Colting alsnog zal winnen: ‘De meeste van dergelijke zaken worden in het voordeel van Salinger en zijn erfgenamen beslist,’ meldt BBC News. Coltings verweer is en blijft dat hij een literair commentaar heeft willen schrijven, daarbij eigenschappen lenend van het personage (Mr. C is Caulfield) en het plot (dat zich langs dezelfde locaties ontvouwt, zij het met een tijdspanne van vijftig jaar ertussen). (TJ)

35.000 boeken van Michaël Zeeman worden geveild

Bij het veilinghuis Burgersdijk & Niermans in Leiden wordt op 11 en 12 mei de bibliotheek van de vorige zomer overleden Michaël Zeeman geveild. Zeeman liet een collectie van zo’n 40.000 boeken na. Burgersdijk & Niermans brengt er zo’n 35.000 van onder de hamer. Eerst worden de niet-literaire werken aangeboden. In november wordt het literaire deel van de collectie geveild. Deze maand worden eveneens de boeken van Kees Fens, in het Haarlemse veilinghuis Bubb Kuyper. (DL)

Beckett als leidraad voor lijsttrekker Liberal Democrats

Wachten op een belofte die nooit komt: je vraagt je af of Wachten op Godot het ideale stuk is waarmee een politicus zich zou kunnen afficheren. Maar toen The Guardian aan Nick Clegg – lijsttrekker Liberal Democrats – vroeg wie zijn literaire held was, aarzelde hij geen seconde. „Beckett is iemand die erin slaagt om je binnen een paar regels naar zijn wereld te vervoeren: handig voor als je weinig tijd hebt om te lezen”, aldus Clegg. De rest van zijn argument is inhoudelijk van aard: „Zijn werk maakt dat ik me ongemakkelijk voel. Het idee dat het leven een gewoonte is, een serie bewegingen zonder betekenis, is nooit makkelijk om te accepteren. Beckett bevraagt de zaken die de rest van ons voor vanzelfsprekend aannemen. Die moed bewonder ik, want het zijn gevaarlijke vragen: als de tradities en waarden waar we zo aan hechten, waardeloos blijken te zijn, wat blijft er dan nog over?” (TJ)

Romeo en Julia in real time ontvouwd met twitter

Een nieuwe mode op twitter: berichten van literaire personages, georganiseerd vanuit de Royal Shakespeare. Een tijdje terug verscheen al het geestige Twitterature bij Penguin, waarin klassieke personages zich uitleven in 140 lettertekens: ‘Jason very unhappy I murdered the children,’ aldus Medea bijvoorbeeld. Maar dat waren vooral grapjes over meesterwerken, op dit ogenblik kun je, als je ervoor kiest om ‘julietcap16’ te volgen, of ‘romeo_mo’ het drama zich in real time op het scherm zien ontvouwen. Zo twitterde Romeo vanochtend nog aan Juliet: ‘@julietcap16 I’m ok. Can’t see you though, not now. Maybe soon. I love you gorgeous girl. Stay safe.x’. (TJ)

OP DE SITE

Reacties op het stuk ‘Laat alles gewoon worden’ van Elsbeth Etty en ‘iedereen leest Moedergedichten’

M.m.v. Hans Cottyn, Dirk Leyman en Toef Jaeger

Dagelijks verschijnen nieuwe berichten op nrcboeken.nl. Deze rubriek werkt samen met Dirk Leymans blog www.depapierenman.be