Met opera's ramp in Enschede herdenken

Tien jaar geleden, op 13 mei 2000, ontplofte de vuurwerkfabriek in Enschede. Dat feit wordt dit jaar met twee opera’s herdacht.

De eerste is van de Nationale Reisopera en gaat op 13 mei in première. De tweede is van de stadsopera MAAK en wordt in november opgevoerd in de voormalige fabriek van Polaroid in Enschede.

Voor MAAK zitten regisseur/theatermaker Ellen den Hollander en muzikant/componist Frank Deiman iedere dinsdag aan een tafeltje in café MacBerlijn in Enschede. Ze houden er spreekuur. Iedereen die iets wil vertellen over de vuurwerkramp van 13 mei 2000 mag aanschuiven.

Afgelopen dinsdag blijft het tamelijk rustig. Een vrouw die al eens eerder langskwam, vertelt dat de ramp haar leven positief heeft beïnvloed. „Ik ben nu veel vrolijker dan toen.”

Het project, een initiatief van het Nationaal Muziekkwartier in samenwerking met De Twentsche Courant Tubantia, moet een opera voor en door Enschedeërs worden. Zo is Deiman onder meer op zoek naar de kinderen die destijds meededen aan de Strijkersdag in het Muziekcentrum, toen er een groot betonblok op het dak viel, en iedereen zich uit de voeten maakte. Ze repeteerden ‘de lente’ uit de Vier Jaargetijden van Vivaldi. Het zou mooi zijn met deze mensen als ouverture het stuk te spelen, is de gedachte.

De ramp leeft nog behoorlijk, hebben Deiman en Den Hollander gemerkt. „Er is een groep bij wie het verdriet nog net zo vers is als op de eerste dag. Er is een groep die een ramp na de ramp meemaakte, bij wie de nasleep minstens zo erg was als de ramp zelf. Er is ook een groep die het achter zich wil laten. Er kwam ook iemand langs die later in de wijk kwam wonen. Ze zei: ‘Ik voel me vaak schuldig, omdat ik in een huis woon dat de oorspronkelijke bewoners niet kunnen betalen’.”

De Belangenvereniging Slachtoffers Vuurwerkramp zou niet erg ingenomen zijn met het initiatief. „Ze vragen zich af wat ons bezielt.” Zelf denken Deiman en Den Hollander dat de opera kan bijdragen aan de verwerking van de ramp.

Opera ‘Wake’: Cultureel Supplement, pagina 4/5