Washington Post zet Newsweek te koop

Opnieuw staat een Amerikaans nieuws- en opinieweekblad in de etalage. Vorig najaar verkocht McGrawHill zijn zakenblad BusinessWeek voor 1 dollar aan Bloomberg. En nu ziet The Washington Post Company geen mogelijkheden meer om zijn weekblad Newsweek weer winstgevend te maken. Het blad staat te koop. De redactie vreest het voorbeeld van BusinessWeek, waar de nieuwe eigenaar inmiddels eenderde van de vierhonderd medewerkers ontsloeg.

Uitgevers wereldwijd hebben last van de crisis. Adverteerders hebben de afgelopen jaren flink gesneden in hun reclamebudgetten. Daarnaast ondervinden bladen als Newsweek en Time veel concurrentie van internet. Ooit waren zij handige samenvattingen van het nieuws van de afgelopen week, maar tegenwoordig biedt een groot aantal sites een constante stroom van nieuws en opinie.

Ondanks enkele reorganisaties blijft Newsweek een blok aan het been voor The Washington Post Company. Het moederbedrijf worstelt eveneens met dalende reclame-inkomsten bij zijn vlaggeschip. Het bedrijf maakte gisteren bekend dat zakenbank Allen & Co op zoek gaat naar een koper voor Newsweek.

Het tijdschrift leed de afgelopen twee jaar „tientallen miljoenen dollars” verlies, aldus Donald E. Graham, bestuursvoorzitter van The Washington Post Company. „En wij zien geen pad richting winstgevendheid in de komende jaren onder onze leiding.” Newsweek werd opgericht in 1933 en is sinds 1961 eigendom van The Washington Post. De tijdschriftendivisie van het concern van de familie Graham, waarvan Newsweek een van de belangrijkste titels is, leed vorig jaar een verlies van 29,3 miljoen dollar. De advertentieomzet daalde 26 procent. De Amerikaanse editie van het blad had vorig jaar een oplage van 2,3 miljoen exemplaren. Midden jaren negentig was dat 3 miljoen.