Boor Noord- Zuidlijn nadert Dam

„Tijdens de Dodenherdenking zitten we onder de Dam”, was de voorspelling van een ‘boorbaas’ van de Noord-Zuidlijn in maart. Maar dat halen de boorders niet.

Even leek het er op dat het morgen een heel bijzondere 4 mei-herdenking zou worden. Een van de directeuren, Koene Talsma, van het bedrijf dat de Noord-Zuidlijn boort voorpelde in maart in het bouwersvakblad Cobouw dat ‘we tijdens de Dodenherdenking onder de Dam zitten’. Waarop de verslaggever van het blad reageerde met: „Dus de Duitsers wonen toch de Dodenherdenking bij.”

Het bedrijf dat de Noord-Zuidlijn boort, Saturn, is een combinatie van een Duits (Züblin) en Nederlands bedrijf (Dura Vermeer), en veel boorders zijn Duitsers.

Omdat de Duitse ambassadeur in Nederland, Thomas Läufer, eind vorig jaar zei dat hij graag bij de nationale herdenking op de Dam wilde zijn, en het Nationaal Comité 4 en 5 mei dat verzoek afwees, zou het wel bijzonder zijn geweest dat er niet op de Dam, maar wel onder de Dam Duitsers aanwezig waren geweest op 4 mei. Overigens zou het boorwerk stilgelegd zijn tijdens de plechtigheden, zei Talsma.

Maar het boorproces van de Noord-Zuidlijn gaat minder snel dan Talsma verwachtte. „We zijn nu onder het natte Damrak, en zijn 4 mei misschien bij de Beurs van Berlage. Over een maand of zo zijn we onder de Dam”, zegt woordvoerder Michiel Jonker van de Noord-Zuidlijn. „Je moet je die boor niet als een soort Black & Decker voorstellen”, legt hij uit: de boor maakt drie omwentelingen per minuut, en gaat ongeveer 10 meter per etmaal vooruit. De aarde wordt naar achteren afgevoerd, en achter de boor wordt in ringen een betontunnel gebouwd. Op de Dam is vanwege het boorwerk alleen een grijze keet te zien. Toch is het deze dagen spannend onder het Damrak, want de boor, zo’n 17 meter diep onder de grond, verlaat de voormalige Amstelmonding, en komt van slappe grond in steviger grond. Vanaf het Centraal Station tot nu is er ruim 80 meter geboord. Men boort richting Rokin. Tot ongeveer de Beurs van Berlage hebben de bouwers een deel van de slappe grond bevroren, om wat stevigheid te krijgen. Dezer dagen gaat de boor over van bevroren naar niet-bevroren grond. Er wordt scherp in de gaten gehouden of de grond niet verzakt, en het Damrak is deels uit voorzorg tijdelijk afgesloten, volgens Jonker. Nog even voor de goede orde: de tekening rechts op deze pagina is een cartoon, niet de werkelijke stand van zaken en boor. Voor precieze informatie waar de boor is: zie de website www.hierzijnwij.nu