Eva Maria Westbroek

Wie is de vrouw van de week?

Ja, hè hè. Eva Maria Westbroek natuurlijk.

Moeten we die kennen?

Dat lijkt me wel. Overal in de wereld liggen de operaliefhebbers aan haar voeten. En op 5 mei is ze te zien en te horen tijdens het bevrijdingsconcert op de Amstel in Amsterdam, live uitgezonden door de NOS.

Dan kan ik niet, dan vier ik Bevrijding.

Tja, lastig. Dit is voorlopig de laatste keer dat Eva Maria Westbroek in Nederland optreedt. De komende jaren is ze volgeboekt met producties in het buitenland. Volgend jaar debuteert ze in New York in de ‘Met’.

Wat is er zo bijzonder aan haar?

Ze is een sensatie op het podium. Ze acteert volkomen geloofwaardig, iets wat bij opera beslist niet altijd is gegarandeerd. En ze zingt prachtig. NRC Weekblad zag haar in Lady Macbeth en onlangs nog in La Fanciulla del West. Het slotbeeld was onvergetelijk. La Westbroek daalt als een kruising tussen Marilyn Monroe en Jacky Kennedy een showtrap af in een regen van dollarbiljetten. Volkomen over de top, maar geweldig.

Taillemaatje Luciano Pavarotti of Christina Deutekom?

Helemaal niet. Typisch zo’n vooroordeel over opera. In sommige rollen is een flinke klankkast meegenomen, maar in de operahuizen treden ook prachtige, slanke vrouwen op. Kijk maar eens naar Anna Netrebko of Angela Gheorghiu.

Dan is ze vast over het paard getild.

Integendeel. Een muziekrecensent vertrouwde me ooit toe: ze is de liefste en meest bescheiden musicus die ik ken. Misschien komt dat wel door de moeite die het haar heeft gekost om door te breken. Na het conservatorium was ze eerst lange tijd werkloos en verdiende ze bij als zingende serveerster in het Amsterdamse restaurant Pasta e Basta.

Past ze dan wel in die elitaire operawereld?

Weer zo’n cliché. Opera is van oorsprong juist volksmuziek. De deuntjes van Mozart en Verdi werden op straat geneuried. Als je niet van opera houdt: Westbroek zingt tijdens het bevrijdingsconcert ook Perfect Day van Lou Reed, samen met musicalster Freek Bartels. En als dat nog niet genoeg is, kun je altijd nog kijken naar de koningin of de dobberende bootjes op de Amstel.