Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

Media

Stemmen tv-zenders de reclameblokken samen af?

Als Nico van Bon uit Nijmegen en zijn vriendin samen een avondje televisie kijken, zappen ze bij reclame zo snel mogelijk weg. „Dat levert alleen niets op”, mailt Van Bon. „Alle zenders lijken tegelijkertijd reclames uit te zenden.” Is dat schijn, of stemmen televisiezenders de reclameblokken onderling af?

Televisieblogger Herman Roggeveen valt het ook op. En dat zegt veel, want hij zit voor zappen.blog.nl een etmaal per week aan de buis gekluisterd. „Het verbaast me wel”, zegt Roggeveen, „want een reclameblok bij de concurrent is een goede manier om kijkers naar je toe te lokken. Maar zelfs concurrenten SBS (van SBS6, Veronica en Net5) en RTL lijken de reclames gelijk uit te zenden.”

We stemmen geen reclame onderling af, zegt woordvoerder Brian Gerrits van SBS. „We weten niet van tevoren wanneer een concurrerende zender een reclameblok inlast. En we kunnen moeilijk à la minute een break inschakelen. Stel dat een serie net midden in een actiescène zit.” Volgens Gerrits kijkt SBS per programma wanneer een reclameblok goed uitkomt. „Een Amerikaanse serie vraagt om een andere aanpak dan een liveshow.”

Maar doordat de tijdsmarges vaak hetzelfde zijn, zit er wel een soort regelmaat in de breaks. Zenders mogen volgens de mediawet namelijk maximaal twaalf minuten per uur reclame uitzenden. Die minuten delen ze vaak hetzelfde in. Zo zijn de commerciële zenders volgens televisieblogger Roggeveen ‘bang’ om bij de programmaovergang kijkers kwijt te raken en daarom slaan ze commercials tussen programma’s vaak over. Gerrits van SBS: „In programma’s breaken we vaak na het eerste kwartier. Dan zit de kijker er al goed in en verwachten we dat hij het programma ook na de break blijft volgen.” Vaak beginnen programma’s van de commerciëlen op hele en halve uren, en als zij dezelfde breakregels hanteren, is de kans groot dat reclameblokken gelijktijdig te zien zijn.

En wat zegt de concurrent? Ariaen de Jong van RTL weet wat goede momenten zijn om te adverteren. „Elke dag kent een aantal tijdstippen wanneer het televisiepubliek zoekende is”, zegt ze, „bijvoorbeeld om half 9. Dan bepalen kijkers wat ze die avond gaan kijken. Dan is het voor adverteerders natuurlijk aantrekkelijk om hun merk in beeld te hebben. Vandaar dat je rond die tijd veel reclameblokken ziet.”

Dus hoewel zenders geen afspraken met elkaar maken, zorgen hun ongeschreven regels er wel voor dat wegzappen weinig zin heeft.

Ernst-Jan Pfauth