3Dtv werkt via de kabel, maar wat valt er te zien?

Na de tv-fabrikanten zijn ook de Nederlandse kabelaars klaar voor tv in drie dimensies. Maar zonder leuke uitzendingen zal de consument geen 3Dtv aan willen schaffen, die voorlopig  3 x zo duur is als een gewoon toestel.

3dtvNu de eerste 3D televisies in de winkel staan willen de Nederlandse kabelmaatschappijen haast maken met uitzendingen in 3Dtv. Dat blijkt uit de aankondigingen die zowel Ziggo als UPC de afgelopen dagen deden. Ziggo heeft op zijn hoofdkantoor in Utrecht een experimentele opstelling staan om te bewijzen dat het netwerk en de decoders geschikt zijn voor 3D-weergave. Consumenten hoeven - behalve de 3D televisie - geen nieuwe apparatuur, aldus Ziggo.

De succesvolle film Avatar heeft veel bioscoopbezoekers enthousiast gemaakt voor 3D. Maar voordat 3DTV ook huiskamer-fähig is,  “is het wachten op de content”, zegt commercieel directeur Marcel Nijhoff van Ziggo. De kabelaar heeft het oog laten vallen op de 3D-uitzendrechten van het WK voetbal, maar het is nog maar de vraag of dat gaat lukken. Sony gaat het WK in 3D opnemen, NOS heeft de uitzendrechten en Ziggo hoopt een sublicentie te bemachtigen. De 3D voetbalwedstrijden zouden niet in elke huiskamer te zien zijn, maar bijvoorbeeld in kroegen – om zoveel mogelijk mensen tegelijk een 3D-kijkervaring te geven.

Om geld te besparen – Ziggo zegt niet te veel geld uit te willen geven aan zo’n prille techniek–  streeft de kabelaar naar samenwerking met UPC en wellicht buitenlandse partners. UPC experimenteert op dit moment ook met 3DTV en toont binnenkort in kleine kring het Masters Golf tournooi in 3D.

Kwestie van timing

Om consumenten te verleiden nieuwe 3D-technologie te kopen, moet er natuurlijk wel iets in 3D te zien zijn.  Sportevenementen lijken tot nu toe de aangewezen manier om het publiek kennis te laten maken met nieuwe “kijkrevoluties”. Zo zijn het Britse Sky en het Amerikaanse ESPN al begonnen met 3D-uitzendingen. Maar de Nederlandse kabelaars hebben  de moeizame introductie van HDTV nog vers in het geheugen. Dat zou eigenlijk al ingevoerd worden in 2006, tijdens het vorige WK Voetbal. Maar dat ging een stuk trager. Om dat moeizame proces te versnellen betaalden de kabelaars 2 miljoen euro aan de omroep om HDTV-content te gaan produceren.

Een dergelijke deal zit er nu niet in. Live 3D-uitzendingen – lineaire tv in kabeltaal –laten nog lang op zich wachten. Marcel Nijhoff: “Het duurde jaren voordat de omroepen overstapten op HD-weergave. De overstap naar 3D zal minstens zo lang duren.” Ziggo hoopt 3D films “binnen enkele weken” in het video on demand (VOD)-gedeelte aan te kunnen bieden. Kijkers kunnen de films dan los bestellen in het interactieve gedeelte. Net als alle VOD-aanbieders streeft Ziggo ernaar om een film op dezelfde datum aan te kunnen bieden dat de dvd of blu-ray schijf in de winkels ligt. Maar voor 3D-films is dat lastiger, legt contentmanager Ruth de Jager van Ziggo uit. “De bioscopen protesteren als 3D-films te snel op blu-ray verschijnen.” Zo weigerden bioscopen aanvankelijk Alice in Wonderland te vertonen omdat ze vonden dat de dvd-versie te snel in de winkels lag. Dat liep uiteindelijk met een sisser af, maar het is de vraag of de VOD-aanbieders Alice in Wonderland ook zo snel zullen mogen verkopen. Avatar verschijnt nu wel op blu-ray, maar alleen in een 2D-versie.De 3D-versie komt pas in november - een jaar na de filmrelease.

Concurrentie in HD van KPN

Ziggo en UPC hopen met 3D-films meer te verdienen aan hun digitale klanten. Maar voor de kabelaars is het ook belangrijk om te laten zien dat ze technologisch in staat zijn om het 3DTV-signaal door te geven, met een bandbreedte van 12 tot 16 megabit per seconde. Het is overigens geen Full HD 3D-signaal; dat is voorlopig alleen op blu-ray schijf te krijgen.Concurrent KPN zet nu net de stap naar HDTV en kondigde gisteren een HDTV-pakket aan, bestemd voor klanten die interactieve tv afnemen.  Voor de hogere beeldkwaliteit op 10 kanalen betaalt een KPN-klant een tientje per maand extra. Interactieve tv was jarenlang slecht verkrijgbaar door gebrek aan bandbreedte, maar volgens KPN zou nu 80 procent van de Nederlandse huishoudens nu in staat moeten zijn om het product via VDSL af te nemen.

1 x 3D = 3 x HDTV

Het WK Voetbal is traditioneel een vierjaarlijks hoogtepunt in de verkoop van televisies. Maar wie kiest er nu al voor een 3D-scherm, terwijl de meeste mensen net een HDTV in huis hebben (nu 70 procent van de Nederlandse tv-kijkers)?  Samsung, het enige merk dat op dit moment 3Dtv’s  in Nederland levert, vraagt voor zo’n toestel 40 inch 1.800 euro. Een bijbehorend brilletje kost nog eens 80 tot 100 euro extra. Het valt te begrijpen dat elektronicafabrikanten na de crisis de gemiddelde prijs per toestel weer wat op willen schroeven, maar dit is wel een steile drempel: voor dat geld heb je 3 ‘gewone’ Full HD-televisies van hetzelfde formaat.  Fabrikanten Sony, Panasonic en Philips volgen snel met hun nieuwe 3D-modellen.