Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Televisie

Ziggo profiteert van digitale-tv-klanten

De omzet van kabelmaatschappij Ziggo is in 2009 gegroeid doordat klanten kiezen voor duurdere digitale-tv-pakketten en bundels. Daarnaast steeg het aantal internetklanten. Ziggo haalde een omzet van bijna 1,3 miljard euro, 3,7 procent meer dan in 2008.

Ziggo, opgericht in 2006, is het resultaat van een fusie van kabelmaatschappijen Casema, Essent en Multikabel en met 3,2 miljoen klanten de grootste kabelmaatschappij van Nederland. De onderneming is eigendom van private-equityfondsen Warburg Pincus en Cinven. Die hebben de aanschaf gefinancierd met een grote schuld, in de hoop die af te bouwen door middel van de stabiele kasstroom van trouwe kabelabonnees. Door de rentelasten lijdt Ziggo in 2009 een verlies van 247 miljoen euro. De kasstroom steeg in het afgelopen jaar tot 434 miljoen euro, 33 procent meer dan in 2008.

1,6 miljoen Ziggo-klanten hebben digitale tv en het aantal analoge kijkers neemt af. Concurrent KPN heeft een grote groep tv-kijkers weten over te halen om over te stappen op het goedkopere Digitenne. Ziggo zal, net als kabelaar UPC, vanaf juni ook concurrenten moeten toelaten om analoge tv aan te bieden via de kabel.

Ziggo treft voorbereidingen om televisie in 3D uit te zenden en hoopt voetbalwedstrijden van het WK-voetbal in Zuid Afrika aan te kunnen bieden. Het kabelnetwerk is daarvoor al wel geschikt, maar het is de vraag of de kabelmaatschappij de uitzendrechten rond krijgt.

Ook UPC is bezig met experimenten om 3D-tv in Nederland aan te bieden.