Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

Cultuur

Balanceren op het snijvlak van dubstep en techno

cd hoes Triangulation van Scuba
cd hoes Triangulation van Scuba

cd dubstep

Scuba: Triangulation ****

De botsing tussen techno en dubstep heeft al veel geweldige muziek opgeleverd. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de Nederlandse producers 2562 en Martyn, die met Unbalance en Great Lengths twee klassieke albums hebben afgeleverd, waarop subbassen worden gecombineerd met abstracte soundscapes en een vierkwartsmaat.

Deze lijn wordt doorgetrokken door de Britse producer Scuba (Paul Rose). Als oprichter van het label Hot Flush is hij een van de grondleggers van dubstep. Maar na zijn verhuizing naar Berlijn, waar hij in de club Berghain de maandelijkse Sub:stance-avond organiseert, is hij steeds meer elementen van techno, en zelfs house en minimal gaan gebruiken.

Dat is te horen op zijn prachtige tweede album Triangulation. Als een ware evenwichtskunstenaar balanceert Scuba op het snijvlak van vele genres. Het album schiet ritmisch alle kanten op, van funky house (‘On Deck’) en techno (‘Heavy Machinery’) tot garage (‘Three Sided Shape’). Wat deze elementen verbindt is een donkere en melancholische grondtoon en een imposant ruimtelijk geluid. Voorbeelden zijn de ijzige schoonheid van ‘Latch’ en het oorverblindende ‘Before’, waarop soulvolle vocalen voor een warme gloed zorgen te midden van alle abstractie.

Dubstep maakt door de kruisbestuiving met andere genres een grote bloei door en Scuba levert daar met Triangulation een belangrijke bijdrage aan.

Toon Beemsterboer