Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Dramatische 'Johannes' met wat kleine stemmen

Klassiek Johannes Passion van J.S. Bach door Rot. Philh. Orkest, Ned. Kamerkoor, soli o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. Gehoord: 1/4 De Doelen Rotterdam. Herh.: 2/4. ***

Negentien was Yannick Nézet-Séguin toen hij in Montreal zijn eigen koor en barokorkest oprichtte voor het uitvoeren van de Johannes Passion van Bach. Inmiddels is hij 35 en voert hij de Johannes twee keer uit met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, waarvan hij sinds 2008 de chef-dirigent is. Al voor zijn officiële entree leidde hij in De Doelen de Matthäus Passion.

De onbevangenheid tegenover de grote Bach die Nézet-Séguin in zijn late tienerjaren had, bleek hij twee jaar geleden te hebben behouden. Zijn eerste Rotterdamse Matthäus was een intuïtieve mix van stijlen: geen vibrato bij het orkest maar wel bij sommige zangers. Een ouderwets tempo in het openingskoor maar elders vlotte en frisse ‘authenticiteit’. En dat alles gedirigeerd met veel inzet, gebaar en expressiviteit.

In de kortere, vaak dramatischer en fellere Johannes voelt Nézet-Séguin zich hoorbaar op zijn plaats. Er is heel veel te dirigeren, het orkest speelt prachtig, in de uitvoerige flitsende en spectaculaire tierende en gierende koorpassages is het Nederlands Kamerkoor transparant en exact. De minutieus gedetailleerde dynamiek is groot, van zeer luid tot fluisterzacht.

De uitvoeringsstijl is consistenter dan in de Matthäus, al was het altijd irritant korte eerste deel wat grillig en brokkelig. In deel twee kreeg Nézet-Séguin meer greep op de dramatische voortgang, geaccentueerd door een soms plotse versnelling of de opmerkelijk lange en eerbiedige stilte na Christus’ kruisdood.

Van de slechts vier solisten vergt deze expansieve aanpak grotere vocale kracht dan werd geboden. Evangelist Paul Agnew was, met ook nog de tenor-aria’s, overbelast. De fraai zingende bariton Markus Werba had als Christus en in andere bijdragen wat weinig présence. Ook bij de intense Christianne Stotijn (Es ist vollbracht) verlangde men naar meer volume. Bij Miah Persson kon Zerfliesse, mein Herze nog hartverscheurender.