Zij strijden tegen de strijkers

Festival Sonic Connections wil een clash veroorzaken tussen Belgische en Nederlandse muziek.

De Antwerpse Blackie & the Oohoos treden er op.

Het Noorderslagfestival in Groningen begon ooit als een wedstrijd tussen Belgische en Nederlandse bands. In 1986 traden tien Nederlandse en tien Belgische bands tegen elkaar in het strijdperk; een slag die door niemand werd gewonnen omdat alleen de Nederlandse pers zich liet zien om een oordeel uit te spreken. Sonic Connections in De Brakke Grond laat de strijd tussen de buurlanden op een vriendelijke manier herleven. Het festival wil een ‘clash’ veroorzaken tussen Belgische en Nederlandse muziek; liefst bij bands en muzikanten die nog te klein of onbekend zijn om in Melkweg of Paradiso terecht te kunnen.

Eén zo’n band is Blackie & the Oohoo’s uit Antwerpen. Ze zijn leuk, fris, eigenwijs en creatief. Hun debuutalbum hebben ze net opgenomen, maar er moet nog een platenmaatschappij gevonden worden en het verschijnt waarschijnlijk pas in september. Tot zo lang moeten we het doen met een paar filmpjes op YouTube en de vijf tracks die ze op hun Myspace hebben gepost. Het nummer ‘Lovebirds’, met montere samenzang van de zusjes Martha en Loesje Maieu, helder gekwinkeleer van vogeltjes en een overbelicht filmpje op YouTube, is nu al een hit.

Met andere meisjesduo’s hebben ze niet zo veel op, want Martha (19) en Loesje (28) Maieu hechten het grootste belang aan een oorspronkelijk geluid. „Als zusters zijn we voor een groot deel uit hetzelfde hout gesneden”, zegt Loesje Maieu in haar riante Antwerpse antikraakwoning. „Die verbondenheid komt terug in onze muziek. Onze stemmen mengen heel goed. Het vergde wat oefening om dat bij de groep even soepel te laten gaan als thuis, maar tegenwoordig treden Martha en ik als één persoon naar buiten.”

Hun moeder, van wie ze hun muzikaal talent erfden, zong in jazzbands en liet de standards door het huis galmen. Van jongsaf zongen Loesje en Martha cassettes vol met fonetische versies van hun favoriete soul- en r&b-hits. Laatst, in de tourbus onderweg naar een optreden, hoorden ze zo’n cassette terug. „Hoe valser hoe beter”, lacht Martha, maar hun prille zangoefeningen vormden de basis van wat ze nu doen. Loesje studeerde drama; Martha beeldende kunst. „Toen we deze band begonnen, waren we er meteen op gespitst om geen andere muzikanten na te doen. Ik ben een groot fan van P.J. Harvey, maar dat is voor mij reden om daar juist zo ver mogelijk van weg te sturen.”

Loesje werd al een tijdlang ‘Blackie’ genoemd om haar donkere haar. Na een eerder soloproject deelt ze de taken als frontvrouw nu met haar zus. De Oohoo’s uit de bandnaam hadden in eerste instantie meer met hun ‘oehoe’-koortjes te maken dan met uilen, al vinden ze dat wel mooie en inspirerende beesten. Tweestemmigheid is hun handelsmerk. De zusjes spelen xylofoon, orgel, synthesizer en accordeon. Daar komen de gitaar van Laurens Duerinck, de basgitaar en contrabas van Milan Warmoeskerken en soms de drums van Jochem Baelus bij, voor zover de laatste geen percussie speelt bij akoestische optredens.

Samen zingen geeft een kick, zegt Loesje, maar de innige samenzang in de clip van ‘Lovebirds’ hoeft niet als een onvoorwaardelijke liefdesverklaring te worden opgevat. „Er zit een cynisch element in, want van jonge mensen wordt steeds eerder verwacht dat ze zich volwassen gedragen, vooral op het seksuele vlak. Ik zou ze hun onschuld willen teruggeven, door zware onderwerpen te vatten in lichte muziek. Songs schrijven gaat het makkelijkst als ik in direct contact sta met mijn emoties. Liefdesverdriet is een veel rijkere bron van inspiratie dan als ge u goed voelt.”

Op het verlanglijstje van Blackie & the Oohoo’s stond de wens om hun muziek met echte violen uit te voeren. De organisatie van Sonic Connections stelde voor om de ‘clash’ aan te gaan met het Ragazze Kwartet, vier dames die samen het jongste professionele strijkkwartet van Nederland vormen. Arrangementen worden geschreven door de bevriende Belgische componist Michiel de Malsche. Behalve door het Ragazze Kwartet dat onlangs aan de prestigieuze workshop van het Kronos Quartet in New York deelnam, zullen Blackie & the Oohoo’s in De Brakke Grond begeleid worden door de ijle klanken van de ondes martenot, het elektronische instrument dat vooral bekend is uit de klassieke muziek van Olivier Messiaen.

Ze houden ervan om hun muziek in verschillende settings te spelen. Een ander onderdeel van Sonic Connections is het akoestische huiskamerconcert dat Blackie & the Oohoo’s er geven. „Het is verfrissend,” zegt Loesje, „om buiten de bekende patronen te treden. Akoestisch spelen maakt de muziek intiemer. We willen onze grenzen blijven verleggen.”

Blackie & the Oohoo’s spelen morgen Live In your Living Room (vertrek 19 uur vanuit Brakke Grond, Amsterdam) en op 2 april met Ragazze Kwartet.

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

In het kader bij het artikel ‘Zij strijden tegen de strijkers’ (31 maart, pag. 27) stond onjuiste informatie over festival Sonic Connections in de Brakke Grond. Het festival duurt nog tot en met zaterdag, de kaarten kosten 14 euro per avond, 24 euro voor twee avonden en 30 euro voor drie avonden. Bekijk het programma op www.brakkegrond.nl