NASA houdt Toyota's tegen het licht

De NASA mag zeggen wat er mis is met Toyota. Nu de onduidelijkheid over defecte Toyota’s aanhoudt heeft de Amerikaanse overheid besloten ruimtevaartorganisatie NASA in te schakelen „voor een frisse blik om ons misschien te vertellen wat de oorzaak is van de onverwachte versnellingen”.

Zo kondigde het Amerikaanse ministerie van Transport de ongebruikelijke opdracht voor de ruimtevaartorganisatie gisteren aan.

Het ministerie heeft de hulp van NASA-wetenschappers ingeroepen, evenals de gespecialiseerde kennis van de National Academy of Science, om na maanden van onduidelijkheid en tegenstrijdige verklaringen de oorzaken van de wereldwijde acceleratieproblemen van Toyota te achterhalen.

„Om de veiligheid van de Amerikaanse automobilist te garanderen, moeten we er alles aan doen om te begrijpen wat hier aan de hand is”, zegt de Amerikaanse minister van Transport Ray LaHood.

Toyota heeft de afgelopen maanden wereldwijd meer dan 8 miljoen auto’s teruggeroepen om mogelijke defecten op te sporen. De Japanse autofabrikant juicht het wetenschappelijke onderzoek toe. „Dit is exact wat we nodig hebben”, liet een woordvoerder weten aan persbureau Associated Press.

Tegelijkertijd is Toyota begonnen zich meer te verweren tegen aanhoudende verhalen over de technische mankementen. Het bedrijf spreekt vaker tegen dat ongelukken veroorzaakt zijn door defecte auto’s.

En gisteren kwamen in Japan voor het eerst de speciaal aangestelde bestuurders samen die over veiligheid gaan. „We zijn bezig een systeem op te zetten om sneller op klachten te kunnen reageren”, aldus Akio Toyoda, Toyota’s topman.

De twee nu aangekondigde Amerikaanse onderzoeken van de NASA en de groep wetenschappers gaan circa 3 miljoen dollar kosten. Ze zullen op hun beurt kritisch nagekeken worden door experts, zo heeft het Amerikaanse ministerie van Transport gezegd.