Mathilde tot leven gewekt

Theater Mathilde door Theaterproductiehuis Zeelandia. Tekst en spel: Louis van Beek. Regie: Paula Bangels. Gezien: 30/3 Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 24/4. Inl.: www.theaterzeelandia.nl ****

De spiegelwanden van het decor in de monoloog Mathilde weerkaatsen haar veelvuldig, het voyant geklede Zeeuwse meisje dat beroemd werd als derde echtgenote van schilder Carel Willink. Alles aan haar was opvallend: haar wat slepende stem met Zeeuws-Vlaams accent, haar ravissante kleding van ontwerpster Fong Leng, haar verlangen boven de middelmaat uit te stijgen en zichzelf tot levend kunstwerk te verklaren.

Dat lukte haar als model van „A.C.”, zoals ze de veertig jaar oudere Willink consequent noemt. Mathilde Willink, geboren De Doelder (1938-1977), beleefde glorieuze jaren in de Amsterdamse societykringen. Haar met raadsels omgeven dramatische dood tekent met terugwerkende kracht haar leven.

Acteur Louis van Beek opent zijn monoloog Mathilde krachtig. Met felle, wat hekelende stem die geregeld overslaat zet hij meteen Mathilde neer. Haar vlecht zwiept rond. Hij staat op hoge hakken. Zijn mond is felrood gestift, de ogen net als die van Mathilde zwaar opgemaakt. De gelijkenis is griezelig, zo treffend. Geleidelijk doseert Van Beek, die zelf de knappe tekst schreef, de tragiek in Mathildes leven. Musicus en componist David Cantens begeleidt Van Beek op volwaardige wijze. Hij brengt de monoloog Mathilde op het niveau van sterk muziektheater.

Mooi is het moment dat Van Beek de fluweelrode jurk als vleugels openvouwt en met opgewonden, tegelijk temende stem zegt: „Kijk, papa, ik vlieg...” Hiermee refereert hij aan Mathildes verleden als stewardess. Maar vooral duidt hij de band tussen vader en dochter gevoelig aan; haar vader was als zeeman maanden achtereen van huis. Mathilde miste hem.

Van Beek omzeilt vele klippen; hij geeft geen psychologiserend portret van Mathilde Willink. Evenmin verliest hij zich in een chronologisch verteld levensverhaal. Al snel legt hij zijn karakter een beslissende frase in de mond: „Wie geen talent heeft, doet het beste in de schaduw van een groot man te leven.”