ANWB-peiling: betaal voor auto

Bijna zeven op de tien mensen die de ANWB-peiling over de kilometerheffing invulden, zijn voorstander van een vorm van rekeningrijden. Maar ze zijn tegen spitstarieven, een registratiekastje in de auto en de tijdelijke verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Dat blijkt uit de resultaten die de ANWB vanochtend heeft gepresenteerd.

Automobilisten willen vooral iets aan de oneerlijkheid van de autokosten doen, blijkt uit de peiling. ANWB-directeur Guido van Woerkom: „De files ervaren ze niet als het grootste probleem.” Aan de enquête deden 350.000 ANWB-leden en 50.000 niet-leden mee.

Twee weken geleden keerde het CDA in de Tweede Kamer zich tegen de kilometerheffing, waarmee nu een Kamermeerderheid tegen het project is. Ook is het onderwerp na de val van het kabinet controversieel verklaard. Daarmee lijkt de ANWB-peiling mosterd na de maaltijd, maar dat is niet zo, benadrukte Van Woerkom vanochtend. „Dit onderwerp staat al dertig jaar op de agenda en zal onherroepelijk terugkeren.”

Uit de peiling blijkt dat 68 procent van de deelnemers voor een eerlijker systeem van autobelastingen is: betalen voor gebruik in plaats van bezit. Ook het principe van hogere lasten bij een vervuilende auto spreekt aan, net als het laten terugvloeien van de inkomsten naar nieuwe infrastructuur.

Gevoelig ligt het spitstarief, dat als oneerlijk wordt ervaren omdat veel automobilisten nu eenmaal naar hun werk moeten. Het registratiekastje in de auto wordt als te ingewikkeld, te duur en privacygevoelig gezien. Ook is er onvrede over het geleidelijk verdwijnen van de aanschafbelasting BPM in combinatie met een tijdelijke verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Veel mensen stellen dat ze al BPM hebben betaald en daar nu een hogere motorrijtuigenbelasting bovenop krijgen.

Achtergronden op nrc.nl/kilometerheffing