Volvo komt in Chinese handen

De tiende automaker van China, Zhejiang Geely, neemt voor 1,35 miljard euro Volvo over van Ford. De overeenkomst is de grootste buitenlandse overname door een Chinees autoconcern.

De overeenkomst tot koop moet in het derde kwartaal van 2010 afgerond zijn. Ford kocht Volvo in 1999 voor 4,84 miljard euro. Het feit dat de eigenaar en oprichter van Geely, Li Sufu, gisteren bij de ondertekening van de overeenkomst in het Zweedse Gotenburg werd vergezeld door de Chinese minister van Industrie en Informatietechnologie maakte duidelijk dat de Chinese autoriteiten de overname hebben goedgekeurd.

„China is de grootste automarkt ter wereld, China wordt na Zweden de twee thuismarkt van Volvo”, zei Li Shufu, die behalve directeur-eigenaar ook partijsecretaris is. Hij zei dat Volvo een aparte onderneming wordt binnen de Geely-groep en binnenkort een nieuwe, Zweedse raad van bestuur zal krijgen.

Volvo, met 20.000 werknemers, blijft vooralsnog auto’s maken in Zweden en België. Met name de Amerikaanse markt zal worden bediend met in Europa gemaakte auto’s, aldus een verklaring van Volvo. In de VS waren de zorgen onder Volvo-dealers en -rijders over mogelijk kwaliteitsverlies als Volvo in Chinese handen zou komen het grootst. Daarnaast krijgt Geely via Volvo toegang tot de tweede automarkt van de wereld.

Li Shufu is ook van plan het aantal fabrieken in China uit te breiden. Hij heeft met drie provincies overeenkomsten gesloten over de bouw van fabrieken in ruil voor zachte leningen. Voor Geely, dat gespecialiseerd is in kleine, goedkope auto’s, is de overname van Volvo een strategisch en cruciaal moment. Geely gaat een rol spelen op de markt voor de luxueuze auto’s die nu nog gedomineerd wordt door de Japanse en Duitse merken.

Geely verwerft ook de Volvo-technologie. Over de inhoud van de overeenkomsten op het gebied van groene technologie en andere intellectuele eigendomsrechten van Ford-Volvo aan Geely werden gisteren geen mededelingen gedaan.

Voor Volvo is de overname door Geely een zeer goede uitkomst, zei Volvo-topman Odell, omdat Geely de Zweedse autofabrikant kan voorzien van nieuw kapitaal en een netwerk van dealers in China. Volgens het financiële persbureau Bloomberg heeft Volvo een injectie van zeker 1,2 miljard euro nodig om het merk nieuw leven in te blazen.

Auto-experts in China reageerden overwegend positief, maar Geely werd wel gewaarschuwd dat „het integreren van twee ondernemingen met verschillende culturen veel tijd zal kosten”. Xu Changming, een economisch commentator van de staatstelevisie, zei dat Geely niet de fouten moet maken die Shanghai Automotive maakte in Zuid-Korea na de overname van Ssangyong Motors.