Omzet webwinkels groeit minder snel

Nederlanders kochten het afgelopen jaar 17 procent meer goederen en diensten via het internet. Dat is minder dan in voorgaande jaren, toen de groei altijd boven de 20 procent uitkwam. Voor dit jaar verwacht de stichting Thuiswinkel.org een omzetgroei van 15 tot 20 procent.

„De crisis dwingt consumenten bewuster te zoeken naar goedkopere alternatieven voor de gewone winkel”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels.

De webwinkels doen het beter dan de reguliere detailhandel: die verloor in 2009 7,4 procent van zijn omzet, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In 2009 gaven Nederlanders voor 6,4 miljard euro uit via internet, voornamelijk aan reizen, consumentenelektronica en kleding. De productgroepen die de omzet het snelst zagen stijgen, waren verzekeringen, speelgoed en witgoed. Daarnaast is volgens Jongen een opvallende omzetgroei te zien bij kleine, gespecialiseerde webwinkels. Het gaat dan om kleine thuiswinkeliers die zich gespecialiseerd hebben in „kraaltjes, open haardhout of kerstbomen, dat soort producten”. Over de gehele linie groeide de groep van zogeheten nicheproducten met 30 procent.

Het meeste geld op het web gaat om op reissites. Als het gaat om fysieke producten is consumentenelektronica het populairste als online aanschaf.

„Je ziet wel het effect van de crisis terug, doordat mensen in plaats een tv van 107 centimeter er eentje van 82 centimeter bestellen”, zegt Jongen. Consumenten hebben volgens hem de angst laten varen om via het web te kopen, ook als het om een duur apparaat als een televisie gaat.

De invoering van iDeal als betaalmethode heeft volgens Thuiswinkel.org veel verbeterd in vertrouwen en gebruiksgemak: „De drempel voor betalingen via internet is grotendeels verdwenen.”

Wie via iDeal iets koopt, maar niets geleverd krijgt, is zijn geld wel kwijt. „Het gaat dan om sites zonder Thuiswinkel-logo”, zegt Jongen. Malafide websites kopiëren het logo daarom regelmatig.