VW tankt bij voor fusie Porsche

Volkswagen heeft de prijs van zijn grootschalige emissie vastgesteld op 65 euro per aandeel. Het spekt de kas om te betalen voor de fusie met Porsche – en voor verdere groeiplannen.

De Duitse autoproducent Volkswagen ligt op koers om 4,2 miljard euro te incasseren bij de grootschalige aandelenuitgifte die de onderneming deze week aankondigde. Doel van de emissie, de grootste uit de Duitse geschiedenis, is de kredietwaardigheid van de automaker te behouden terwijl het concern grote overnames financiert, met name die van sportwagenfabrikant Porsche.

In totaal geeft Volkswagen in de eerste helft van april 64,9 miljoen nieuwe preferente aandelen uit, voor 65 euro per stuk, zo liet de grootste autoproducent van Europa gisteren weten nadat de operatie donderdag was goedgekeurd door de raad van commissarissen. Voor alle nieuwe aandelen, waaraan geen stemrecht is verbonden, hebben zich deze week kopers gemeld.

Het feit dat de vastgestelde biedprijs van 65 euro slechts 2,5 procent lager was dan de slotkoers van het aandeel VW van donderdag, is volgens analisten een goed teken voor het marktvertrouwen in de onstuimig groeiende autoproducent. Na de bekendmaking van de prijs was het preferente aandeel Volkswagen gisteren in de loop van de dag een van de grootste stijgers op de Duitse beurs. Het aandeel sloot bijna 4 procent hoger af op ruim 69 euro.

Volgens Hans Dieter Poetsch, financieel directeur van Volkswagen, is het succes van de kapitaalsuitbreiding „een belangrijke voorwaarde voor de handhaving van de gezonde financiële structuur van de Volkswagen-groep.” Dat geldt vooral bij de integratie van de in Wolfsburg gevestigde autofabrikant met Porsche – een van de transacties die Volkswagen in staat moet stellen om Toyota binnen tien jaar naar de kroon te steken als de grootste autofabrikant ter wereld. Dat is een droom van Ferdinand Piëch, grootaandeelhouder van Porsche en VW, en voorzitter van de raad van bestuur.

Volkswagen, dat vorig jaar akkoord ging met een samenvoeging met Porsche nadat de sportwagenproducent uit Stuttgart zich vertilde aan een overnamepoging van VW, wil zijn balans versterken om zijn nieuwe partner volgend jaar te kunnen integreren. Het kocht 49,9 procent van Porsche’s autodivisie voor 3,9 miljard euro, en het dealernetwerk voor ongeveer 3 miljard. Porsche heeft bovendien een schuld van 10 miljard euro, die het overhield aan de poging om Volkswagen op te kopen. Die mislukte wegens de kredietcrisis.

De jacht van Porsche op aandelen Volkswagen dreef de prijs van het gewone aandeel VW in het najaar van 2008 op tot honderden euro’s; in oktober van dat jaar was Volkswagen zelfs kortstondig ’s werelds grootste bedrijf naar marktwaarde. Sinds de mislukking van het overnamebod, dat Porsche bijna op faillissement kwam te staan, is de koers teruggevallen tot minder dan 100 euro (zie grafiek).

Het plan van Volkswagen om bij beleggers aan te kloppen voor contanten leeft al sinds vorig jaar. In december gingen aandeelhouders van Volkswagen principieel akkoord met een voorstel van het bedrijf om maximaal 135 miljoen aandelen uit te geven in de komende vijf jaar. Deze week startte VW het proces met bijna 65 miljoen aandelen. Een voornemen om ook converteerbare obligaties uit te geven, eerder deze maand aangekaart door Poetsch om vrees voor een plotselinge verwatering van het aandelenpakket te bestrijden, is daarbij niet doorgegaan.

„Een uitgave van converteerbare obligaties is niet meer nodig,” zei Tim Schuldt, een analist bij Equinet in Frankfurt, tegen het persbureau Bloomberg. „Ze halen voldoende middelen op met de emissie. Volkswagen zet hiermee de laatste stap om te voldoen aan zijn financieringsbehoefte voor Porsche.”

Behalve voor de samenvoeging met Porsche kan Volkswagen ook geld gebruiken voor andere acquisities. In januari stak het 1,7 miljard euro in een belang van 20 procent in de Japanse autoproducent Suzuki. Verwacht wordt dat de Duitse autofabrikant die branchegenoot, met een sterke positie op de groeimarkt van kleine auto’s en toegang tot markten in Azië, in de komende vijf à tien jaar geheel wil inlijven. Want terwijl de meeste automarkten in het Westen zijn gestagneerd, zorgen verkopen in China en India voor groei, zeker nu de sloopregeling op de Duitse markt ten einde is gekomen.

Daarnaast streeft Volkwagen ernaar om de truckfabrikant MAN, waarin het een derde bezit, in een gezamenlijk bedrijf te brengen met de Zweedse branchegenoot Scania, waarin VW een meerderheidsbelang heeft. Piëch voorziet hier samenwerking op het gebied van onderdelen en technologie. Soortgelijke samenwerking past Volkswagen al toe bij andere divisies, zoals middelgrote personenauto’s. Componenten van de Volkswagen Golf worden ook gebruikt als basis voor modellen van Seat, Skoda en Audi.

In totaal heeft Volkswagen na de samenvoeging met Porsche tien merken onder zijn hoede: VW, Porsche, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, VW vrachtwagens, en Scania. Vorig jaar verkocht het concern wereldwijd 6,29 miljoen auto’s, een record dat het dit jaar verwacht te overtreffen.