Televisiefaam

Onlangs begon op RTL 5 het tweede seizoen van Project Catwalk. Kijkers kwamen er in de eerste twee afleveringen achter dat Jeroen tegenstander Larissa verschrikkelijk irritant vindt, dat Nicolaas echt geen homo is (of toch wel?) en ‘hoe kut’ ontwerpster Mieke het vond om het programma te moeten verlaten. „Niemand heeft ook gezegd dat de zoektocht naar het beste modetalent van Nederland mákkelijk zou zijn”, zegt presentatrice Renate Verbaan.

Het tv-programma heeft de deelnemers van het eerste seizoen nauwelijks vooruit geholpen. Zo heeft finaliste Daisy al sinds haar deelname aan het programma geen naaimachine meer aangeraakt en heeft het label van winnaar Django nog geen enkel verkooppunt.

„Eigen schuld”, vindt relnicht Janice, ook een deelnemer uit het eerste seizoen. „Na ons vertrek is de zender allang weer bezig met de volgende sponsordeal. Je moet er zelf wat van maken.”

In de tijd dat hij bezig was met de overname van een modeatelier, gaf Janice zich op voor Project Catwalk. „Ik kon niet zingen en niet dansen, maar wel naaien”, aldus de clown van het programma. De andere deelnemers vonden Jan Bosmans, zoals Janice eigenlijk heet, een heel irritant wezen. Maar nadat hij in aflevering zes naar huis was gestuurd, gebruikte Janice zijn verworven faam om zijn doel te verwezenlijken: het verkopen van heel veel kleren. „Leuk hoor dat 16-jarige meisjes met me op de foto willen. Maar bij mij thuis vinden ze dat debiel. De handel, daar gaat het om.”

Drie jaar na dato werken er dertig naaisters in zijn atelier, vertelt hij wekelijks over trendy fashion op jongerenzender TMF en kent zijn label Janice 38 verkooppunten in Nederland. Dat Jan kleurenblind is en zijn kleren foeilelijk zijn, maakt kennelijk niet uit.