Tanken?

Bijtanken is dit seizoen verboden in de Formule 1. In de eerste race, twee weken geleden in Bahrein, was er weinig spektakel. Morgen race 2, in Australië. Goed idee om niet meer tijdens de race te tanken?

Tom Coronel, autocoureur: „Iedereen wil zich met deze sport bemoeien en dat leidt tot ridicule spelregelveranderingen. De puntentelling bij het tennis is al jarenlang 15, 30, 40, game, set en match. Dat wordt toch ook niet zomaar één, twee, drie, vier, vijf en zes? Ik word moedeloos van al die veranderingen. Ze willen de pitstops met deze regel veiliger maken, maar die waren al relatief veilig. Heb je ooit wel eens iemand zien doodgaan tijdens een pitstop? Iemand volledig zien verbranden? Nee. De organisatie is doorgeslagen. Een tandje gevaar hoort bij de Formule 1. Als je daar niet tegen kunt, moet je gaan dammen. Ik zat net nog naar een oude Formule 1-race te kijken. Een motor ontplofte en coureurs reden tegen elkaar aan, prachtig. Dat zie je nu niet meer. Het is allemaal veel te klinisch geworden; mooie teamboxen, mooie teamkleding. Maar daar draait het helemaal niet om. Ze zijn de Formule 1 aan het verneuken met al die spelregelwijzigingen.”

Erben Wennemars, voormalig langebaanschaatser en fan van de Formule 1: „Ik vind het jammer, wat mij betreft kunnen races niet spectaculair genoeg zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat Christijan Albers met de benzineslang in zijn auto wegreed uit de pits en dat de halve auto van Jos Verstappen in de fik stond. Zulke dingen gebeuren nu niet meer. Ik ben absoluut voor tanken tijdens de race.”

Allard Kalff, Formule 1-commentator bij RTL: „Aan de ene kant is het een goede regel, omdat Formule 1-racen ook inhoudt dat je de auto onder alle omstandigheden naar de finish weet te brengen. In het begin, wanneer je auto zwaar is, maar ook aan het eind wanneer die een stuk lichter is. Aan de andere kant is het jammer dat er een stukje actie in de pit verloren gaat. Maar al met al vind ik het een goede beslissing. Een race moet je namelijk op de baan weten te winnen met de beste auto en niet omdat je strategisch weet te tanken. Ik vond de race in Bahrein dan ook niet saai. De topdrie eindigde binnen vijf seconden, het was dus hartstikke spannend. We hebben alleen weinig inhaalacties gezien, waardoor de race minder spektakel opleverde.”

Jos Verstappen, voormalig Formule 1-coureur: „Dat reglement is mede ingevoerd om de veiligheid te vergroten, dus er valt wat voor te zeggen. Maar ik vond de race in Bahrein ook minder spannend dan andere jaren. Ik vind echter niet dat je het reglement op één wedstrijd kunt beoordelen. Ik wacht nog een paar weken met het geven van mijn oordeel.”

Jeroen Bleekemolen, autocoureur: „Het was saai in de eerste race . Dat lag vooral aan het nieuwe tankbeleid, maar ook aan het circuit waarop inhalen lastig is. De [internationale automobielfederatie] FIA had verwacht dat de banden door de zware volgetankte auto’s sneller zouden slijten en de coureurs daarvoor de pitstraat in moesten. Dat gebeurde echter niet. Ik denk dat de FIA het nog een paar races aankijkt en dat ze dan ingrijpen en de regel terugdraaien, want het moet natuurlijk wel een beetje spannend blijven.”

Gijs van Lennep, voormalig Formule 1-coureur: „Ik vond de race inderdaad niet bijzonder. Wij reden trouwens vroeger ook zonder te tanken tijdens de race. Ik vind de regel hypocriet. Ze willen veertig miljoen euro besparen in de Formule 1. Maar deze tankmaatregel brengt met zich mee dat ook alle auto’s moesten worden omgebouwd. De benzinetank moest groter worden gemaakt, zodat de coureurs tweehonderd liter benzine konden meenemen in plaats van honderd. Dat kost ook hartstikke veel geld. Voor de veiligheid had de maatregel ook niet genomen hoeven worden. Coureurs moeten gewoon beter opletten. Er staat een man met een ‘lollipop’ voor de neus van de coureur. De coureur moet zelf in zijn spiegel naar de benzineslang kijken. Wanneer de lollipop vroegtijdig omhoog gaat, moet de coureur zelf zien dat hij nog niet weg kan rijden uit de pits. En als je daartoe niet in staat bent, deug je niet als coureur en moet je worden ontslagen.”