Investering Stena ondanks verliezen

De Zweedse rederij Stena Line maakte vorig jaar op veel van zijn routes met veerboten verlies, maar het bedrijf zet zijn diepte-investeringen desondanks door. Voor de route Hoek van Holland - Harwich brengt de rederij in mei de eerste van twee superferry’s in de vaart, met plaats voor 1.250 passagiers.

„Het ging slecht met ons in 2009”, zegt Pim de Lange, directeur Noordzeediensten van Stena, in het Duitse Wismar, waar de laatste hand wordt gelegd aan de eerste superferry, de Stena Hollandica. Hoe hoog het verlies van zijn bedrijf was wil hij niet zeggen.

„Maar met de grotere schepen zijn we alvast klaar als de markt weer aantrekt.” Stena Line besloot in 2006 de twee nieuwe veerboten te laten bouwen in Wismar. Met de investering is 400 miljoen euro gemoeid.

De Lange zag de markt voor passagiers dit jaar „iets” aantrekken – de passagiers zijn goed voor 30 procent van de omzet. Hij rekent voor het hele jaar op 500.000 passagiers – vorig jaar waren dat er 470.000.

De overige 70 procent van de omzet komt uit het vrachtvervoer en daar zijn voor Stena Line en de andere zeetransporteurs vorig jaar de grootste klappen gevallen. Vanuit Nederland steken vooral vrachtwagens met groente, fruit en bloemen de Noordzee over. Juist dit vervoer daalde sterk. Volgens De Lange speelde ook het zwakkere pond ten opzichte van de euro een rol, waardoor Nederlandse producten duurder werden voor de Britse consument.

Op vrachtgebied ziet de situatie er nog steeds niet goed uit, zegt De Lange. „Januari en februari stelden zwaar teleur.” In maart was er een lichte vooruitgang te bespeuren. De directeur denkt dat het nog zeker tot 2012 zal duren voordat de vrachtvolumes weer op het niveau zijn van die in 2007.