Worstelend liefde zoeken

Out of Context – For Pina van Les Ballets C de la B is puur en aangrijpend.

Alain Platel laat zijn dansers hysterisch bewegen, met spastisch verkrampte vingers.

Terwijl het ensemble ritmisch ademend rondstrompelt met spastisch verkrampte vingers, scheefgetrokken gezichten en benen die niet goed op elkaar zijn afgestemd, streelt een man, rechtsvoor op het toneel, teder zijn tot zwangere proporties uitgezette buik. De vervulling waar de dansers van Out of Context – for Pina van Les Ballets C de la B zo naarstig naar op zoek zijn, koestert hij in zijn buik.

Het ontroerende moment verwijst subtiel naar degene aan wie de nieuwe voorstelling van Alain Platel is opgedragen. In Walzer (1982) reserveerde de choreograaf Pina Bausch, toen net zelf moeder geworden, een onvergetelijke rol voor een zwangere danseres.

Platels nieuwste werk verleidt tot meer vergelijkingen met zijn artistieke moeder, die vorig jaar overleed. Andere bijna-citaten zijn het in doventaal ‘meezingen’ van een aria van Vivaldi, een synchroon gebarendansje door de acht in een rijtje opgestelde dansers en het gebruik van populaire muziek. Opmerkelijk genoeg wijst ook een tegenstelling op verwantschap tussen de Duitse keizerin van het Tanztheater en haar Vlaamse erfgenaam. Waar de dansers bij Bausch zich veelvuldig omkleden in kleding die verwijst naar traditionele omgangsvormen, hebben ze bij Platel slechts een bleekrood dekentje om zich achter te verschuilen.

In Out of Context komen de dansers door de zaal op, alsof ze zo van de straat binnenlopen. Het kale toneel is de schuilkerk waar ze hun daagse kloffie afleggen om weer tot zichzelf en, wie weet, elkaar te komen. Bizar verwrongen lichamen vertolken de gevoelens van de kwetsbaarsten onder ons. Klaaglijke walviszang begeleidt deze schokkerige spastendans. Vooral de lange Romeu Runa kan zijn magere lijf met woeste energie in bijna enge houdingen gooien. Hij is de spil in deze bijeenkomst van verdoolden, voor wie een lekker dansbare trancebeat kortstondig verlichting biedt.

Platels hysterisch bewegen is geïnspireerd op de verstoorde motoriek van psychiatrische patiënten. In Vsprs (2006) en Pitié! (2008) combineerde hij die met een fabuleuze vormgeving en jazzy bewerkingen van oude muziek: Mariavespers van Monteverdi en de Matthäus Passion van Bach. Deze keer is het toneel op twee microfoons na leeg. Bij flarden klinkt muziek, van Avé Maria tot Aïcha van Cheb Khaleds als karaokenummer. Door die karigheid komen de emoties verhevigd aan; niets leidt af van dit collectieve verlangen naar verloren liefde. Out of Context is puurder en aangrijpender dan zijn twee chiquere voorlopers, en een liefdevol saluut aan Pina Bausch.

Dans

Les Ballets C de la B met Out of Context – For Pina.

Tournee t/m 17/12 Inl: www.lesballetscdela.be ****