Een sprankelende maar ook wat tragische 'La cenerentola'

Opera De Nationale Reisopera en Het Gelders Orkest o.l.v. Trisdee na Patalung met La cenerentola van G. Rossini. Decor en regie: Michiel Dijkema. Gezien: 20/3 Nationaal Muziekkwartier Enschede. Tournee t/m 17/4. Info: www.reisopera.nl ****

Sprankelend, speels en spotziek moet een opera van Rossini zijn en dat is La cenerentola ook bij de Nationale Reisopera. In de tintelende, soms overrompelende enscenering van Michiel Dijkema, roept deze stijlvolle Assepoester herinneringen op aan de legendarische en briljante voorstellingen van Il barbiere di Siviglia en L’ Italiana in Algeri van Dario Fo bij de Nederlandse Opera tussen 1987 en 2006.

Dijkema zorgt in het zelf ontworpen inventieve decor voor een waterval van verrassingen, leuke grappen en wat platte grapjes, goed gedoseerd en uitgevoerd met alle beweging op de maat van de muziek.

De jonge Thaise dirigent Trisdee na Patalung richt zich met het Gelders Orkest met overtuiging op de expressie van de langzame en soms half-tragische passages, in sterk contrast met de Rossiniaans flitsende komische scènes.

Verbluffend is het hoe binnen een seconde de droom van Assepoester werkelijkheid wordt. De kleine salon waar zij slooft wordt door de toverende Alidoro plots bevolkt door ontelbare lakeien en blijkt ineens een paleiszaal. De liefde voor de prins overwint de tegenwerking van de schandelijke stiefvader en sloeries van stiefzusters. Maar uiteindelijk is de sprookjesdroom voorgoed voorbij en zijn we terug bij het treurige begin. Assepoester moet weer aan het werk.

Zingend en acterend is de complete cast voortreffelijk. De prins (Philippe Talbot) heeft een verleidelijk licht dolce in zijn poëtische stem, die ook vervaarlijk hoge noten kan produceren. De op status beluste stiefvader (Pjotr Micinski) excelleert in gekke stemmetjes, zijn slechte dochters (Machteld Baumans en Ceri Williams) leven zich schaamteloos uit. De diepe bas Philippe Kahn is Alidoro.

De uitstekende bariton André Morsch heeft als Dandini een fraaie dubbelrol: de bediende van de prins poseert als de prins zelf, zijn ongewenste liefde voor Assepoester maakt hem uiteindelijk tragisch. De prachtig zingende Italiaanse Francesca Provvisionato is een exemplarische Assepoester: onverwoestbaar lief, positief en vergevingsgezind met zelfbewuste uitstraling, met diepte en een lyrische hoogte. Dáárom gaf Rossini zijn hoofdrollen aan mezzo’s.