Anonieme producers

Het artikel van Toon Beemsterboer in het CS van 5 maart, over anonimiteit in de dansmuziek, heb ik met geamuseerde verbazing gelezen, en ik voel me geroepen om enige aanvullingen te geven.

Zo beweert Beemsterboer dat van de roodgemaskerde technomaker Redshape zo weinig bekend is, zelfs zijn naam niet. Inmiddels weten we toch wel dat hij Sebastian Kramer heet, uit een dorpje in het voormalige Oost-Duitsland komt en onder eigen naam ook al het een en ander heeft uitgebracht.

Ook wat betreft Basic Channel slaat Beemsterboer de plank mis. Dit duo is al vanaf eind jaren negentig niet meer onder die naam actief. Tegenwoordig opereren Moritz Von Oswald (een achterkleinzoon van Bismarck, zijn eigen muzikale wapenfeiten gaan terug tot de vroege jaren tachtig) en Mark Ernestus als Rhythm & Sound. Als zodanig maken ze een uniek soort elektronische dub, die zeker invloed heeft gehad op jongere producers als Burial. Omdat deze jongeman verderop in het verhaal ook voorkomt, had die koppeling niet mogen ontbreken.

Overigens hebben de heren van Basic Channel/Rhythm & Sound hun pr-strategie ingrijpend aangepast. Lange tijd mochten ze inderdaad niet geciteerd of gefotografeerd worden, zoals Beemsterboer schrijft, maar inmiddels geven ze allebei uitvoerige interviews. Pas nog, los van elkaar, in verschillende nummers van het blad The Wire, waarbij de aristocratische gestalte van Von Oswald zelfs de cover sierde.

Omdat dit verhaal bedoeld was om het festival 5 Days Off aan te kondigen, is het gek dat rapper Doom en electro-act Bloody Beetroots ontbreken, want ook zij treden immers steevast gemaskerd op. Hetgeen in het geval van Doom zelfs leidt tot geruchten over een plaatsvervanger onder het rubber, verhalen die over Daft Punk ook wel de ronde doen.

per mail