Mannelijk ongemak en een herenrijwiel

Voor zijn satirische rubriek in Vrij Nederland fabriceerde Micha Wertheim een zogenaamd Amerikaans krantenknipsel, waarin de installatie Closed to the Public aan het Amsterdamse Museumplein wegens succes wordt geprolongeerd en mogelijk een permanent karakter krijgt.

Tijdens de zeer beperkte openstelling van het Rijksmuseum biedt de door deze instelling uitgegeven glossy Oog enige troost. Het door de makers van Linda. vervaardigde blad over kunst en geschiedenis is een van de mooiste Nederlandse tijdschriften van dit moment.

Op de cover van de editie over mannelijkheid in kunst en samenleving prijkt een fragment van een Spaans beeld uit de 10de eeuw, met een even opvallend als klein geslachtsdeel. Het is de ideale illustratie van de stelling van Yvo van Regteren Altena, in zijn korte geschiedenis van de gulp: „Bij de discussie over de schaamstreek voelen de meeste mannen zich vaak wat ongemakkelijk.”

Nochtans bewijzen reproducties van diverse geschilderde portretten, zoals dat van keizer Karel V met hond (Jakob Seisenegger, 1532), dat het ooit anders lag. De braguette of kulzak, een geprononceerde en vaak opgevulde schaamkap, benadrukte de viriliteit van de drager, als mannelijke tegenhanger van de huidige push-up beha.

In een beschouwing door Peter van der Klugt wordt getreurd om de onzekerheid van de moderne man, aarzelend tussen een identiteit als zorgpapa of gangsta rapper.

Uiteraard kijkt PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer daar in een interview met Opzij anders tegenaan. Ze denkt dat haar voormalige partijleider Wouter Bos „iets makkelijker met mannen omgaat dan met vrouwen”. Ook schrijft Hamer sommige kritiek op haar kleding en uiterlijk toe aan seksisme en zegt dat er iets dergelijks meespeelde in de beoordeling van Agnes Kant (SP): „Als vrouwen fel zijn, kunnen ze verbeten lijken.”

De Groene Amsterdammer inventariseerde hoe de huidige Nederlandse identiteit wordt waargenomen in het buitenland. Le Monde vergeleek het succes van Geert Wilders (PVV) met het ‘Alpenpopulisme’ in Zwitserland en Oostenrijk. Meer beschouwers vinden dat Nederland zich weer als een klein, in zichzelf gekeerd land gedraagt, ook naar aanleiding van het besluit tot terugtrekking uit Uruzgan.

Elsevier ziet in zijn coverstory de populariteit van de fiets als unieke nationale eigenschap: „Het rijwiel is het perfecte attribuut van de Nederlandse volksaard. Praktisch. Nuchter. Wars van conventies.” Minister Piet Hein Donner(CDA) onthult dat zijn fameuze herenfiets twintig jaar geleden tweedehands 100 gulden kostte.