Miricioiù: brulovatie in Matinee

Opera Caterina Cornaro van G. Donizetti door Radio Kamer Fil./Groot Omroepkoor o.l.v. David Parry. 20/3 Concertgebouw, A’dam. Radio 4: vanavond, 20u.

Moeilijk voorstelbaar: als de bezuinigingsplannen van D66 voor de omroep en het Muziekcentrum van de Omroep (zie pagina 3) doorgaan, komt er een einde aan de ZaterdagMatinee. En dus ook aan de uitvoeringen van opera’s die door de eeuwen heen vergeten werden, maar voor concertante uitvoering nog uitermate geschikt zijn.

Neem Donizetti’s Caterina Cornaro. Ondanks de enerverende plot over de koningin van Cyprus en haar twee minnaars is het dramaturgisch geen meesterwerk.

Caterina, tegen echtgenoot Lusignano: ,,O hemel, je bent gewond...!”Hij: „...dodelijk...”

Maar muzikaal ligt dat anders. Met zijn spectaculaire koren van wiegende gondeliers, bezorgde hofdames en melancholiek soldatenvolk is Caterina Cornaro zeer het beluisteren waard, zeker als die koren volmaakt worden gezongen als hier door het Groot Omroepkoor. Dirigent David Parry pookte ook de Radio Kamer Filharmonie op tot vurig mediterraan temperament – soms zodanig dat het de prima cast er iets onder leed.

Caterina Cornaro is een klassiek ‘divavehikel’: geschikt voor solistisch schitteren van een stersopraan. Nelly Miricioiù (nu 57), van oudsher Koningin van de Matinee, werd nu opnieuw met brulovaties onthaald: fitter ogend dan ooit, vocaal nog bewonderenswaardig goed in staat deze zware rol te dragen. Toegegeven, Miricioiù’s stem is een oudere en expressie gaat soms voor helderheid. Het zij zo. Ze weet wat drama is.

Naast Dario Schmnunck als lichte Gerardo maakte Nicola Alaimo als Lusignano indruk met zijn aantrekkelijke krachtbariton: robuust, lenig en warmbloedig.