'Het gaat niet om de beste harpvingers'

De harpwereld is klein en besloten en bij de meeste harpconcoursen maken juryleden twijfelachtige keuzes. Daar moet verandering in komen, meent Remy van Kesteren.

Deze week staat Utrecht in het teken van de harp. Harpist Remy van Kesteren (20), winnaar van vele prijzen en uitgeroepen tot Jong Muziektalent 2009, nam met enkele medestudenten van het Utrechts Conservatorium het initiatief het eerste Internationale Harpconcours & Festival van Nederland te organiseren. Doel is de harp als volwaardig solo-instrument te promoten. Van Kesteren: „Ik wil iedereen laten horen dat je op harp ook echt stoere stukken kan spelen!”

Ondanks zijn hemelse allure geldt de harp nog altijd als de Assepoester van het klassieke instrumentarium. Pioniers als Rosa Spier en Phia Berghout brachten de harp halverwege de vorige eeuw voor het eerst serieus onder de aandacht, maar toch bleef het imago van de harp vooral een zijig tijdverdrijf voor blonde dames.

Volgens Van Kesteren moet daar hoognodig verandering in komen. Met zijn donkere krullen en jongensachtige allure is hij in alle opzichten een atypische harpist. Vorige week won hij in De Wereld Draait Door het muzikale duel van zeven slagwerkers en op vrijdag verraste hij de stakende schoonmakers van Utrecht CS op een harpconcert om zijn concours te promoten.

Van Kesteren: „De harp is een geweldig instrument.. Maar de harpwereld is nog altijd heel klein en besloten. De meeste harpconcoursen worden georganiseerd door harpfabrikanten. De winnaar krijgt dan een harp, die hij mag gaan promoten in hun showrooms. ”

Op harpconcoursen in Moskou en Israël won Van Kesteren zelf in 2009 de derde prijs. „Op het concours in Israël, voor harpisten het hoogst haalbare, was ik de enige jongen en de jury bestond vooral uit oude dametjes. Vijf zeggen ‘waardeloos’, de andere vijf zeggen ‘fantastisch’ en vervolgens mag je weer naar huis. Behalve wat geld heeft Israël me tot op heden niet één concert opgeleverd.”

Van Kesteren, zelf leerling van Erika Waardenburg, besloot dat het beter kon. Daarom stampte hij een concours uit de grond, waarin muzikaliteit en een eerlijke beoordeling centraal staan. 32 kandidaten uit 17 landen worden deze week beoordeeld door een jury bestaande uit harpisten Edward Witsenburg, Gwyneth Wentink, Sivan Magen en Anne-Marie O’Farrel en vijf ‘gewone’ musici. Dagelijks vinden er lezingen, (harp)concerten en masterclasses plaats. Voor de echte fanaten is er ook nog een harpexpositie.

Van Kesteren: „Bij ons draait het niet om wie de meest elegante bewegingen maakt of de beste harpvingers heeft, bij ons draait alles om de muziek zelf. Daarom vinden de eerste twee rondes plaats achter een scherm. En in plaats van de gebruikelijke puntentelling moet de jury bij ons ‘ja’ of ‘nee’ kiezen: wel of niet door naar de volgende ronde. Zo willen we voorkomen dat latere kandidaten meer kans maken op een hoog cijfer dan eerdere. Ook hopen we er willekeur, zoals het ochtendhumeur van sommige juryleden, mee te elimineren.”

Wie er voortijdig uitvliegt, krijgt dankzij Van Kesteren een leerzaam totaalpakket aangeboden: „De winnaars krijgen geld en een reeks concerten. Alle afvallers mogen een masterclass volgen bij een van de juryleden. Op de avondconcerten spelen alle harpisten uit onze jury zelf, zodat je kan gaan luisteren hoe het dan wél moet. Zo kan iedereen er veel van opsteken.”

Het Internationaal Harp Competititon & Festival vindt plaats in Utrecht van 23-27 maart. www.harpfestival.nl. Zie ook: www.remyvankesteren.nl