DSB: 3,37 miljard geclaimd

Klanten van de failliete DSB Bank hebben bijna 3,37 miljard euro geclaimd onder het depositogarantiestelsel. Dit zei De Nederlandsche Bank vanmorgen.

De termijn waarin klanten van DSB hun claim konden indienen, liep gisteren af. Circa 225.000 mensen maakten gebruik van het depositogarantiestelsel. Dit stelsel geeft klanten van een bank die failliet gaat de mogelijkheid om hun tegoeden terug te eisen, tot een maximum van 100.000 euro. Mensen die meer dan een ton bij de bank hadden uitstaan moeten afwachten hoeveel de verkoop van de bezittingen van DSB opbrengt.

Zo’n 73.000 tegoeden bij de bank uit Wognum zijn niet opgevraagd. Deze tegoeden hebben een gezamenlijke waarde van 4,8 miljoen euro. Volgens de centrale bank gaat het om kleine bedragen, vaak minder dan 10 euro.

Bij eerdere faillissementen, zoals die van de IJslandse bank Icesave, werd ook een deel van de spaartegoeden niet geclaimd. Bij Icesave werd er van de 1,6 miljard euro aan uitstaande spaargelden circa 233.000 euro niet opgeëist.

De DSB Bank werd op 19 oktober failliet verklaard. De bank van Dirk Scheringa was in grote problemen gekomen door de toenemende kritiek op de koppelverkoop van leningen met dure en vaak onnodige verzekeringen. Ook een massaal gevolgde oproep om geld terug te trekken uit de bank veroorzaakte problemen.

Het depositogarantiestelsel wordt betaald door de overige Nederlandse banken. Zij betalen naar rato van hun marktaandeel op de spaarmarkt tot 100.000 euro. Rabobank had in dit opzicht het meest last van de ondergang van DSB. De bank was 200 miljoen euro kwijt. Topman Piet Moerland van de coöperatieve bank uit Utrecht stelde onlangs dat het stelsel moet veranderen, omdat het niet meer houdbaar is. Moerland wil, evenals andere bankdirecteuren, dat er een fonds komt waarin banken van tevoren geld storten.