Stoere mannen

Het begin van de lente – geen beter moment om een rokje aan te trekken en de zachte bries langs de benen te laten aaien. Ondanks diverse pogingen van modeontwerpers, en onlangs ook van H&M, wil de Nederlandse man nog steeds niet aan de rok. Kennelijk voelt de gemiddelde macho zich stoerder in een stereotiep verwassen spijkerbroek dan in een rok, waar je echt lef voor moet hebben.

De Zuid-Koreaanse modeontwerper Hyun Yeu (35) vindt dat er in Nederland „een uitdaging” ligt als het aankomt op de verkoop van zijn vrouwelijk getinte mannenkleren. Onlangs richtte hij het label Ado Les Scents op, ‘tiener’ én ‘de geur van ophef’ in het Frans.

Hyun Yeu verbeeldde de beide betekenissen van zijn merknaam met een serie spannende sfeerbeelden van puberende jongetjes. Sommigen droegen alleen een grotemannenonderbroek, waardoor enkele foto’s op last van het modellenbureau niet gebruikt mochten worden. Een opvallend besluit als je bedenkt dat meisjes van 17 vaak in hun ondergoed te zien zijn.

Andere tienerjongens droegen de kleren uit Yeus lente/zomercollectie met de titel ‘I Still Have Butterflies’. Geïnspireerd op het gevoel dat je krijgt als je voor de eerste keer verliefd bent. De kraag over het colbert op de foto doet denken aan de vorm van een vlinder. Het jasje zit iets te krap, alsof degene die het draagt eruit gegroeid is. In plaats van rokken maakte Yeu subtiele lange blouses en jassen. Want modeclichés breek je het beste voorzichtig af, zegt hij. De ontwerper is daarom huiverig om te vertellen dat zijn broeken zo gesneden zijn dat het lijkt alsof de drager iets rondere billenheeft. Dat is te begrijpen. De lente waarin onze ‘stoere’ mannen zich niet rot zullen schrikken van een op vrouwenmode geïnspireerd kledingstuk is nog lang niet aangebroken.