'Private equity' koopt Harley-Davidson

Kan Henry Kravis met een hoog stuur overweg? De koers van Harley-Davidson veerde op door geruchten over een overname, en zijn investeringsfirma Kohlberg Kravis Roberts was een van de namen die circuleerden. De beroemde motorproducent kan veel meer vreemd vermogen aan, hoewel het prijskaartje van de deal en de conjunctuurgevoeligheid van de bedrijfstak ervoor zullen zorgen dat het geen gemakkelijk ritje wordt.

Harley Davidson is weer tot leven gekomen en heeft de zorgen over zijn vergrijzende klantenprofiel overwonnen. Met 28 dollar per stuk zijn de aandelen van Harley het drievoudige waard van wat ze op het dieptepunt van de recessie opbrachten. Als je bedenkt dat een overeenkomst een premie van minstens 30 procent zou billijken, zou de impliciete waardering zo’n 8,5 miljard dollar bedragen.

Analisten verwachten dat het bedrijf in 2011 een winst van 950 miljoen dollar zal behalen. Afgezien van de schulden van de finacieringsdivisie van Harley en de 1,7 miljard dollar aan contanten, zou dat een bedrijfswaarde inhouden van bijna 6 maal de winst. Ook al hebben de consumenten nog last van hun oude schulden en ook al sputtert de economie nog een beetje, de waardering is aan de royale kant, maar niet onredelijk voor deze tijd. Private-equityfirma’s houden zich graag bezig met het oppoetsen van gevestigde, maar weggezakte merknamen.

Uiteraard zou iedere koper van Harley de financieringsdivisie onder de loep moeten nemen. Deze verstrekt kredieten aan de liefhebbers van de producten van de fabriek uit Milwaukee. De divisie had eind vorig jaar 5,1 miljard dollar aan vorderingen uitstaan, die niet mogen worden verrekend met de netto schuld van Harley. Er moet behoedzaam worden opgetreden om te voorkomen dat Harley’s vermogen om zichzelf te financieren wordt ondermijnd.

Maar er lijkt meer dan genoeg ruimte voor extra kredieten. Slechts 600 miljoen dollar van de 5,7 miljard dollar aan schulden van Harley bevindt zich in de werkmaatschappij, schat de bank Wells Fargo. Voor bedrijfsovernames zijn banken nu weer bereid om, afhankelijk van de deal, 5,5 maal de winst te financieren. Op dat hoge peil zou KKR of elke andere opkoper nog eens ongeveer 3,9 miljard dollar aan nieuw aandelenkapitaal moeten zien binnen te brengen, ofwel 46 procent van het prijskaartje.

Dit scenario zou van elke overname een riskante aangelegenheid maken. Maar ook al is Kravis flink wat ouder dan de gemiddelde koper van een Harley, het idee dat hij er met het bedrijf vandoor zal gaan is zo gek nog niet.

Rolfe Winkler en Jeffrey Goldfarb

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com