Marco Bakker als vurige Christus

Klassiek Matthäus Passion van J.S. Bach door Promenade Orkest/Westerkerkkoor o.l.v. J. Stulen. 19/3 Breukelen. Herh.: 20/3 Loosdrecht, 23/3 Bunschoten. **

Je kunt er lacherig over doen, er een bijnaam als de TROS-Matthäus aan geven. Maar het was een oprechte wens die Jan Stulen, vooral bekend als dirigent van de televisietalentenjacht Una Voce Particulare, deed besluiten deels op eigen kosten nu eindelijk zelf eens Bachs Matthäus te dirigeren. Als organist/klavecinist speelde hij mee met menig Matthäus, maar wat als je steeds meer ideeën krijgt over hoe het ook zou kunnen? Juist.

Onder de vele curieuze passies (voor kleuters, in het Arabisch) die jaarlijks langskomen, is Stulens op zich ‘gewone’ Matthäus charmant door de onorthodoxe middelen. Twee van ‘De Drie Baritons’, Ernst Daniel Smid en Marco Bakker, zingen de basaria’s en de Christus-partij – al geeft Bakker (72) buiten dat succesvol driemanschap nauwelijks nog klassieke concerten.

Stulen kiest er bovendien voor de discussie over authenticiteit eens via een andere kant te benaderen. Grote, kleine bezetting; maakt het wezenlijk uit? Als je opteert voor religieuze authenticiteit telt zwaarder mee dat in Bachs tijd koralen werden (mee-)gezongen door de gemeente, zoals nu bij Stulen dus óók mag.

In de Johannes de Doperkerk in Breukelen werden gisteravond kopietjes uitgereikt met de sopraanmelodie van de koralen. Maar erg hoorbaar werd er niet meegezongen. Daarvoor ligt de partij te ongemakkelijk en daarvoor is het zingen van melodieën die nu allang niet meer alom gekend zijn, misschien ook te onwennig.

Stulens Matthäus, tevoren aangekondigd als „lange zit”, is desondanks rijk aan opmerkelijke momenten. Tempi liggen wat laag, in de aan het prima Westerkerkkoor en Promenade Orkest gevraagde contrasten mag Stulen veeleisender en gedurfder zijn.

In de cast is Marco Bakker een positieve uitschieter door de vurige dramatiek van zijn Christus. Je zal zijn Judas maar zijn; Ernst Daniel Smid steekt er, op een plots moment van vervoering in Mache dich mein Herze rein na, iets bleekjes bij af. Een ontdekking is de prachtige alt Dave ten Kate. Met zijn extreem wendbare muzikaliteit geeft hij vleugels aan al zijn aria’s, maar in volmaakt samenspel met concertmeester Manon Meijs reikte Erbarme Dich echt hemelwaarts.