Techno werd te grimmig

De Nederlandse dj’s Estroe en Shinedoe brachten allebei onlangs een album uit.

Ze maken warme, ingetogen beats en braken met harde, kille techno.

Op het eerste gezicht hebben ze niet veel met elkaar gemeen. Esther Roozendaal, alias dj Estroe, is blank. Chinedum Nwosu, alias dj Shinedoe, is donker. De een groeide op in Purmerend en wilde verpleegkundige worden. De ander werd geboren in Amsterdam, uit Nigeriaanse ouders, en volgde een opleiding in kunst en mediamanagement.

Ze vertonen ook veel overeenkomsten. Beide vrouwen zijn diskjockey, producer en mede-eigenaar van een platenlabel. Dat is een opmerkelijk succes in een wereld die door mannen wordt gedomineerd. Ze begonnen hun carrière in de techno, waar ze opvielen door hun stevige sets – ook al niet gebruikelijk onder vrouwelijke dj’s.

In de afgelopen maanden brachten beiden een eigen album uit. Elemental Assets was Estroe’s debuut, dat werd geroemd om zijn subtiele, melodieuze tracks; No Boundaries, Shinedoe’s tweede plaat, maakte indruk door zijn soulvolle en jazzy klank. Buiten Nederland vielen de twee vrouwen ook op; hun nummers werden gedraaid door gerenommeerde dj’s als Ritchie Hawtin en Laurent Garnier.

Begin deze maand draaiden ze bij het Amsterdamse dancefestival 5 Days Off. Niet zij aan zij, of back to back zoals dat heet in dj-kringen. Dat deden ze eerder wel. Ze stonden op Miss Kittins République, genoemd naar de Franse diskjockey Caroline Hervé, oftewel Miss Kittin, die de avond mocht samenstellen. Zij werkte al eerder met Estroe en Shinedoe.

Met de komst van de – eveneens vrouwelijke – Groningse elektropunker Krause lijkt de republiek van Miss Kittin louter door vrouwen te worden bestuurd. Gelukkig, zegt Estroe, draaien ook mannen. „Ik houd niet van zo’n vrouwenavond. Dan wordt dat gegeven zo uitgebuit.”

Estroe’s Elemental Assets kwam in november uit. Opvallend detail: het verscheen niet op het eigen EevoNext label, maar op Connaisseur, want „dat is internationaal bekender”. Het album bevat vooral subtiele tracks met een vloeiende melodie. Estroe houdt van ingetogen beats, die ze warm aankleedt met belletjes, strijkers of een repetitief pianoloopje. Het is dromerige muziek die zich eerder leent voor een warme zomeravond in de tuin dan een zwoele nacht in de club. Op een van de nummers, Flaneur, fluistert Miss Kittin verleidelijk mee.

Estroe was niet altijd zo zachtzinnig. In haar begindagen draaide ze vooral stevige techno. Maar op een gegeven moment wilde ze dat niet meer. „Techno werd harder. Ik stond niet meer op leuke feesten, maar op grimmige bijeenkomsten. Ik werd er niet creatiever van”, zegt ze in haar huiskamer in Rotterdam, waar ze een kokosmakroon bij de thee serveert. Ze brak met harde techno, begon andere muziek te draaien: zachter, dromeriger ook.

Het grappige is dat ze haar eigen nummers niet draait tijdens haar optredens. Ze passen niet op de dansvloer, zegt ze. En ze luistert er ook niet graag naar. „Als ik ze speel, hoor ik alle tekortkomingen. Vaak draai ik aan het eind van mijn set ‘Driven’, omdat het publiek toch iets van je eigen werk wil horen. Wat is dat slecht afgemixt, denk ik dan.”

Het is een verschil met Shinedoe, die haar tweede No Boundaries wel degelijk voor de dansvloer maakte. Al draait ze tegenwoordig minder stevig en minder snel dan vroeger. „Mensen vergeten wel eens dat niet alleen de muziek zich ontwikkelt, maar de dj ook.”

Dat geldt zeker voor Shinedoe. Met No Boundaries ruilde ze de kale en kille technoklanken in voor een warmer en stuwend geluid, met zelfs plek voor fluistervocalen en saxofoonriedels. Haar muziek laat zich beter in de club beluisteren dan die van Estroe, maar het ontaardt nooit in een chaotische nacht.

„Ik zoek muziek met een eigen ziel.” Het is een term die deze ochtend aan de koffietafel van een Amsterdamse café vaak valt – of het nu om haar eigen muziek gaat of de muziek die ze uitbrengt op het eigen label Intacto. „Het moet me emotioneel raken. Ik moet horen dat de maker er iets persoonlijks in heeft gestopt.”

Shinedoe’s Nigeriaanse roots laten zich herkennen in de percussie, ritmes en de langgerekte tonen. „Dat levert een trance op die ik ken uit Afrikaanse muziek.” Maar toen ze vorig jaar op bezoek bij enkele familieleden in Nigeria was, en daar trots haar cd liet horen, begrepen die er weinig van. „Ze vroegen: ‘Komt er nog zang bij?’ En: ‘Moet je hierop dansen?’”

Muziek maken doen beide vrouwen, net als veel andere producers, met de computer. Maar doordat iedereen dezelfde muziekprogramma’s gebruikt, ontstaat het gevaar dat de muziek op elkaar gaat lijken. Shinedoe: „Je moet je eigen identiteit goed bewaken en de geluiden zo manipuleren dat er een nieuw en tegelijk eigen geluid ontstaat.”

Estroe gebruikt geen samples („dat vind ik eigenlijk jatten”), maar verzamelt „mooie, ronde geluiden”. Ze heeft op haar kamer wel een drumcomputer staan, en zelfs een kleine kast met elpees, maar ze gebruikt eigenlijk altijd geluiden uit softwareprogramma’s. Het is maar wat je daarmee doet, vindt ze. Wacht, ze zal het laten horen op haar computer. Luister, dit is een standaard tik. Maar als ze het ritme verandert, klinkt het ineens als dikke regendroppels. En als ze even later een suizend geluid verlengt, valt er ineens een voorjaarsbuitje.

Inmiddels zijn beide vrouwen fulltime dj; Shinedoe al wat langer, sinds ze in 2004 een internationale hit scoorde met haar nummer Dilemma. Sindsdien vliegt ze in de weekenden de wereld over. Estroe stopte in 2008 als verpleegkundige, toen ze aan haar eigen plaat begon te werken. „Produceren is een creatief proces. Dat ging niet samen. Op het laatst werkte ik maar een dag per week, op een afdeling met kankerpatiënten, maar ik was twee dagen later nog gesloopt, lichamelijk kapot en geestelijk leeg.”

Na het concert in de Melkweg vliegt Shinedoe de volgende dag door naar Italië voor een optreden, Estroe gaat naar Zwitserland. En heeft ze eens een avond vrij, dan gaat ze meestal niet naar een feestje. Jonge technodj’s zeggen: ‘We zien je zo weinig.’ Maar ik zit op zaterdagavond lekker op de bank.”

Estroe en Shinedoe treden op: Estroe morgen tijdens Minimaal Kabaal in Amersfoort, www.minimaalkabaal.nl. Shinedoe in de Gigant in Apeldoorn: Klats! met Shinedoe, op 10 april. www.gigant.nl