Die hond is een vierbenige tijdbom, met lieve ogen

dvd

White Dog

Regie: Samuel Fuller ***

De naamloze hond uit de Amerikaanse film White Dog is een white dog, een hond die er door zijn witte eigenaren speciaal op getraind is zwarte mensen aan te vallen. Zulke honden zijn geen broodje aap; ze schijnen echt te bestaan en werden voor het eerst getraind om weggelopen slaven op te sporen.

White Dog is dus geen gewone horrorfilm; een film over zo’n hond is voor dat genre niet zo geschikt, maar het is toch ook wel een gewone horrorfilm, gemaakt in een idioom dat er steeds niet ver vandaan is. Dat is een van de redenen waarom kijken naar deze film soms ongemakkelijk is.

White Dog is een film van Samuel Fuller, een van de koningen van de B-film. White Dog is ook een B-film, en dan zo goed en zo slecht als die kunnen zijn. In ieder geval zo plomp. Met zulke serieuze pianomuziek van Ennio Morricone. En zulke heldere dialogen, zonder één vetoogje, die duidelijk zeggen waar het op staat: „Die hond is een vierbenige tijdbom. Je moet hem laten afmaken.” En zulke lieve hondenogen. „Maar de hond kan er toch niets aan doen...”

De film wordt nu gezien als een aanklacht tegen racisme, als een film over de vraag of racisme aangeleerd is en dus ook af te leren valt. In 1981 werd dat nog niet door iedereen zo gezien. De NAACP, de belangrijkste zwarte burgerrechtenvereniging protesteerde tegen de film omdat ze bang was dat hij hondeneigenaren op een idee zou brengen en dreigde met een boycot – zonder de film gezien te hebben.

Productiemaatschappij Paramount was zo bang voor negatieve reacties dat ze de film niet uitbracht. Pas tien jaar later kreeg White Dog in het arthouse-circuit een bescheiden release in Amerika en nu is hij voor het eerst op dvd uitgebracht. Met ook een interview met de makers.

Bianca stigter