Spelshow op Franse tv met klassieke marteltest

De kandidaat wist het gewoon, zei hij ogenschijnlijk zelfverzekerd nadat hij zijn slachtoffer voor het oog van de camera stroomschokken had toegediend tot 460 volt. „De televisie kan niet toestaan dat mensen in een show sterven, dus ik liep geen enkel risico.”

Het volgende beeld dat de kijkers gisteren op de Franse tv zagen was van een psycholoog. Kalmpjes legde hij uit dat dit het klassieke excuus van beulen is. „Ze verschuilen zich achter een absoluut vertrouwen in de autoriteit die zij gehoorzamen. Daarmee pleiten zij zichzelf vrij.”

De macht van de tv bekritiseerd door middel van de tv. Dat was de bedoeling van het reality-tv-programma Le jeu de la mort (het spel met de dood) dat de publieke omroep France 2 gisteren uitzond.

De opzet was een kopie van de bekende test die de Amerikaanse socioloog Stanley Milgram tussen 1960 en 1963 uitvoerde. Tientallen mensen krijgen de opdracht een onzichtbaar slachtoffer steeds hogere stroomstoten toe te dienen wanneer deze niet het goede antwoord geeft op hun vragen.

Bij Milgram bleek 62,5 procent van de deelnemers bereid tot het uiterste te gaan: gezagsgetrouwheid bleek sterker dan principiële trouw aan menselijke waarden. Hannah Arendt gebruikte de test een paar jaar later in haar essay over de banaliteit van het kwaad.

De 69 deelnemers aan de tv-show waren nog wat gezagsgetrouwer: 80 procent diende de maximale schok toe. Negen kandidaten protesteerden bij 180 volt, en zeven staakten bij 320 en 360 volt. Om te stoppen moesten de deelnemers weerstand bieden aan druk van de presentatrice en het publiek, dat schreeuwde om straf voor het kermende, onzichtbare slachtoffer.