Heffing per km ver weg na draai van CDA

Het CDA wil af van de kilometerheffing. Volgens Tweede Kamerlid Ger Koopmans is het huidige wetsvoorstel „niet de juiste weg”. „Deze kilometerheffing hoeft van ons niet door te gaan.” Daarmee is er in de Kamer geen meerderheid meer voor invoering.

Dat bleek vandaag tijdens een spoeddebat. Koopmans zei dat een briefing van ambtenaren over de heffing bij hem tot „grote twijfels” heeft geleid. „Het systeem is heel ingewikkeld.” Ook is er volgens de partij grote maatschappelijke weerstand tegen een onderdeel van de heffing: het tijdelijk verhogen van de motorrijtuigenbelasting in samenhang met het afschaffen van de aanschafbelasting BPM. „Dat wordt in de samenleving niet begrepen.” Koopmans zei „een vorm van beprijzen” in de toekomst niet uit te sluiten. Over wanneer en hoe liet hij zich niet uit. Hij verwees daarvoor naar het verkiezingsprogramma.

Het CDA sluit zich daarmee aan bij andere tegenstanders van de kilometerheffing, VVD, SP en PVV. Hiermee lijkt opnieuw een plan voor rekeningrijden in de prullenbak te verdwijnen. Vijf eerdere verkeersministers probeerden de laatste 22 jaar vergeefs een vorm van rekeningrijden in te voeren. Demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) was de eerste die, eind vorig jaar, met een concreet wetsvoorstel kwam. Hij zei vanmiddag nog steeds achter zijn voorstel te staan.

Het CDA was de afgelopen jaren altijd voorstander. De Tweede Kamer reageerde dan ook geïrriteerd dat de partij het wetsvoorstel met de verkiezingen in aantocht aan de kant schuift. „Het kabinet is nog niet gevallen of u zet het op sterk water. Opzichtig en schijnheilig”, aldus Ineke van Gent (GroenLinks). Ernst Cramer (ChristenUnie) stelde vast dat het CDA de kilometerheffing „ten grave heeft gedragen zonder een andere oplossing te bieden. Ik ben verbijsterd.” Lia Roefs (PvdA): „De heer Koopmans is de weg kwijt.”

PvdA en GroenLinks zeiden ook kritiek hebben op het wetsvoorstel, maar dat dit nog kan worden aangepast. Eurlings waarschuwde de „zwaarbevochten principes” achter de heffing niet te vergeten als deze „met een royaal gebaar in de prullenbak verdwijnt”. Eurlings: „Als er ooit een vorm van beprijzing komt, zorg dan dat de meerderheid van de mensen niet meer gaat betalen, dat de inkomsten aan infrastructuur worden besteed, en dat het geen geldmachine voor de overheid wordt.”

Achtergronden opnrc.nl/kilometerheffing