Groen en asociaal

Wie ‘groene’ producten koopt, is in moreel opzicht beter bezig dan iemand die gewone producten koopt – daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Maar ironisch genoeg word je er juist géén goed mens van als je iets milieuvriendelijks koopt. Want wie net ‘groene’ spullen gekocht heeft, mag daarna van zichzelf best wat onaardiger doen tegen de medemens. En doet dat ook.

Dat blijkt uit onderzoek van Canadese psychologen, dat binnenkort wordt gepubliceerd in Psychological Science. De onderzoekers lieten hun proefpersonen ofwel rondkijken, ofwel producten kopen in een voornamelijk ‘groene’ of in een overwegend conventionele webwinkel. Daarna kreeg iedereen de opdracht via de computer zes dollar te verdelen tussen zichzelf en een willekeurige andere proefpersoon in een ander hokje. De mensen die net in de groene winkel hadden rondgekeken, verdeelden het geld eerlijker dan die in de gewone. Maar degenen die echt iets in de groene winkel hadden gekocht, hielden juist meer geld zelf dan die in de gewone winkel. En de groene kopers bleken ook wat meer geld te stelen als ze hun betaling voor deelname aan het onderzoek zelf uit een envelop mochten pakken.