Facebook in VS groter dan Google

Het aantal profielen op Facebook verdubbelde in een jaar tot 400 miljoen.

Privacybeschermers kijken met zorg naar de strijd tussen de netwerksite en Google.

Facebook is in de Verenigde Staten groter dan zoekmachine Google. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Hitwise Intelligence, dat het internetverkeer analyseert. De sites waren vorige week samen verantwoordelijk voor 14 procent van het Amerikaanse internetverkeer. 7,07 procent van de bezoeken werd gebracht aan facebook.com, 7,03 procent was voor google.com. Sinds 2007 was Google de grootste. Facebook was vorig jaar nog maar verantwoordelijk voor 2 procent van het totaal aan internetbezoeken. Het aantal profielen op de website verdubbelde in een jaar tijd van 200 naar 400 miljoen. Als Hitwise naast de zoekmachine andere Google-services, zoals Maps en Gmail meetelt, blijft Google wél nummer één met 11,03 procent van het bezoek.

De twee Amerikaanse internetbedrijven zijn in een felle strijd verwikkeld. Google wil meer op Facebook lijken, Facebook meer op Google. Hun gedeelde doelstelling: zo veel mogelijk advertenties verkopen.

Zo probeert Google de e-maildienst Gmail om te bouwen tot een sociaal netwerk à la Facebook. Vorige maand zette het een grote stap met Buzz. Een extra functie van Gmail die het mogelijk maakt foto’s, statusberichten, video en blogs te delen. Juist, net zoals op Facebook. Want voor een advertentiebedrijf als Google is het belangrijk dat gebruikers veel openbare informatie creëren. Hoe meer berichtjes en foto’s, hoe meer advertenties Google ernaast kan zetten. Een e-maildienst als Gmail is besloten. Berichten worden door één persoon gezien, de gebruiker zelf. Een openbaar sociaal netwerk levert kortom meer pageviews op. Bovendien neemt de populariteit van sociale netwerken nog steeds toe. Internetters besteedden volgens onderzoeksbureau Nielsen in december 2009 gemiddeld meer dan 5,5 uur aan sociale netwerksites als Facebook en Twitter. Dat was een stijging van 82 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarom bouwt Google de gratis e-maildienst met 176 miljoen gebruikers om tot een openbaar sociaal netwerk.

Tegelijkertijd wil Facebook een groter aandeel in ‘realtime zoeken’. Wat dat is? Stel je zoekt het laatste nieuws over je favoriete band. Als je dan een zoekmachine gebruikt, wil je daar geen algemene, niet-geüpdatete websites zien, maar berichten met actuele roddels en de laatste nieuwtjes. Die zijn er genoeg op Facebook. Maar voornamelijk achter de schermen. Veel gebruikers laten hun berichten immers alleen aan vrienden zien. Daarom is realtime zoeken op Facebook minder interessant: het aanbod is niet groot genoeg. Het sociale netwerk is er dus bij gebaat dat zo veel mogelijk mensen hun profiel en berichten delen met elke Facebook-gebruiker.

In december 2009 probeerde Facebook op dubieuze wijze gebruikers toestemming te laten geven om hun profielen openbaar te maken. Het sociale netwerk gaf een mededeling weer dat de privacyinstellingen waren veranderd. Als gebruikers die achteloos wegklikten, werd hun profiel openbaar. Privacywaakhonden als de Electronic Frontier Foundation reageerden woedend. Google loopt op het vlak van realtime zoeken voor, door recente berichten uit Twitter te tonen.

De strijd tussen Facebook en Google zet zich dit jaar voort. Facebook komt in april met een antwoord op de locatieservice van Google, Latitude. Google op zijn beurt lanceert volgens experts in 2010 nog een groot aantal nieuwe ‘sociale’ functies. Privacywaakhonden kijken argwanend toe.