Britse klimaatcampagne gestaakt

De Britse regering heeft een reclamecampagne gestaakt die bedoeld was om het publiek bewust te maken van de gevaren van klimaatverandering. De reclame code commissie oordeelde na meer dan negenhonderd klachten dat de campagne te ongenuanceerd is.

De campagne, die 6 miljoen pond (ruim 6 miljoen euro) heeft gekost, is gebaseerd op kinderversjes. De vrolijke toon van de rijmpjes slaat om in een waarschuwing dat ‘extreme weersomstandigheden zoals stormen, overstromingen en hittegolven vaker zullen voorkomen en intenser worden’. Een tv-reclame, waarin een vader zijn dochter een angstaanjagend sprookje voorleest over het CO2-spook dat de wereld bedreigt, werd niet verboden.

Ed Miliband, minister van Energie en Klimaatverandering, erkent de fouten. „We hadden duidelijker moeten melden dat het om een voorspelling gaat”, zei hij tegen de BBC, maar de commissie heeft de boodschap als geheel niet in twijfel getrokken. Volgens Miliband heeft de regering de taak om burgers bewust te maken van wat er kan gebeuren als de aarde opwarmt. Hij zal dan ook door te gaan „met het verstrekken van informatie aan het publiek over de gevaren van klimaatverandering”.

Ed Gillespie van het Britse reclamebureau voor duurzame ontwikkeling Futerra noemt de campagne zwak. Critici van het klimaatonderzoek krijgen hierdoor extra munitie om twijfel te zaaien over klimaatverandering. Volgens Mark Maslin, directeur van het Environment Institute in Londen bestaat er een subtiel onderscheid tussen informeren en bang maken. Dagblad The Times herinnert aan een Amerikaans onderzoek uit 1978 naar de vrees voor een een nucleaire oorlog: 44 procent van de kinderen bleek in permanente angst te leven voor een atoombom.

De advertenties en commentaren via nrc.nl/klimaat