Angstcampagne over klimaat gestaakt

Vrolijke kinderrijmpjes die ineens omslaan in dramatisch proza over klimaatverandering. Dat was het idee achter een reclamecampagne van de Britse regering over de gevaren van de opwarming van de aarde. Als we niks doen, luidde de boodschap, krijgen we overstromingen, hittegolven en stormen. Veel Britten bleken not amused. De ASA, de Britse reclame code commissie,

De gewraakte Britse advertenties over klimaatveranderingDe gewraakte Britse advertenties over klimaatverandering

Vrolijke kinderrijmpjes die ineens omslaan in dramatisch proza over klimaatverandering. Dat was het idee achter een reclamecampagne van de Britse regering over de gevaren van de opwarming van de aarde. Als we niks doen, luidde de boodschap, krijgen we overstromingen, hittegolven en stormen.

Veel Britten bleken not amused. De ASA, de Britse reclame code commissie, kreeg bijna duizend klachten binnen – en het zouden er nog veel meer zijn geweest als ze nieuwe klagers niet hadden ontmoedigd omdat er genoeg reacties waren voor een onderzoek. De commissie bekeek de advertenties – waar het ministerie van Energie en Klimaatverandering zes miljoen pond (ruim 6 miljoen euro) voor had uitgetrokken – en oordeelde dat ze niet meer mochten worden gepubliceerd.

Een televisiespotje, waarin een vader een somber sprookje voorleest, werd niet verboden. Klagers vonden de boodschap te politiek en beangstigend voor kinderen. Maar volgens ASA was de advertentie in overeenstemming met rapporten van het IPCC en de Britse meteorologische dienst. Met de angst was voldoende rekening gehouden door de makers, die van tevoren hadden besloten de advertentie niet rondom kinderprogramma’s uit te zenden. Zie hier de advertentie:

http://www.youtube.com/watch?v=w62gsctP2gc

Volgens de verantwoordelijke minister, Ed Miliband, trekt de ASA niet klimaatverandering zelf in twijfel. De commissie vindt alleen dat in de campagne duidelijker gezegd had moeten worden dat het om een voorspelling gaat. Maar anderen vrezen dat sceptici van klimaatwetenschap het oordeel zouden kunnen gebruiken om de groeiende twijfel bij het grote publiek te versterken – met dezelfde methode van het creëren van angst waarmee de campagne wordt afgeserveerd.

Ed Gillespie, een van de oprichters van een reclamebureau voor duurzame ontwikkeling, schrijft in een vernietigend oordeel in The Guardian:

The adverts were just bad communication and they have probably helped push climate change engagement with the UK public backwards several years. They are easily mocked, simply satirized and I find it hard to believe they made it through the scrutiny of focus groups that undoubtedly precede the wider launch of these campaigns.