Omzet Wegener sterk gedaald

Wegener, uitgever van regionale kranten, heeft in 2009 zijn omzet flink zien dalen, door teruglopende advertentie-inkomsten en de verkoop van het belang in AD Nieuwsmedia aan De Persgroep, uitgever van de Volkskrant en Trouw.

Wegener maakte vanmorgen zijn jaarcijfers bekend. Het bedrijf brengt kranten uit als De Gelderlander, Brabants Dagblad en BN/De Stem en is voor het grootste deel in handen van het Britse concern Mecom. De omzet in 2009 bedroeg 586 miljoen euro, 15 procent minder dan in 2008 (693 miljoen euro). De verkoop van AD Nieuwsmedia buiten beschouwing gelaten, bedroeg de terugval 11 procent.

De Wegener-kranten worden al geruime tijd geconfronteerd met kostenbesparingen en reorganisaties. Ook in 2009 moesten verdere besparingen voorkomen dat de uitgever in de rode cijfers belandde. De nettowinst bedroeg nu bijna 8 miljoen euro – reden om tevreden te zijn over de prestaties in het crisisjaar, aldus een verklaring van het bedrijf.

Het is volgens Wegener te danken aan de economische crisis dat de advertentie-inkomsten daalden. Vooral de personeelsadvertenties in dagbladen liepen snel terug. Daardoor krompen de advertentieopbrengsten van de kranten met 24 procent tot 127 miljoen euro. De huis-aan-huiskranten van Wegener brengen meer op aan advertenties: 151,4 miljoen.

Het aantal betalende dagbladabonnees liep in 2009 met 2 procent terug, maar door aanpassing van de prijzen bleven de inkomsten uit abonnementen toch op niveau (203 miljoen euro).

Omdat Wegener zijn aandeel in AD Nieuwsmedia verkocht telt het bedrijf nu nog 2.900 medewerkers, 400 minder dan daarvoor. In de loop van dit jaar zullen nog meer arbeidsplaatsen verdwijnen. De economische vooruitzichten zijn nog te onzeker om te zeggen dat 2010 betere cijfers op zal leveren, aldus Wegener.