België versnelt na treinramp beveiliging spoor

Belgische treinen worden versneld voorzien van een veiligheidssysteem, waardoor ze automatisch stoppen als de machinist een rood sein mist. Eind 2013 moeten alle treinen zijn uitgerust met het systeem.

Dat heeft de minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte, gisteren bekendgemaakt, samen met de directie van de spoorwegen. Aanleiding is de treinramp in Buizingen, vlak onder Brussel, waarbij vorige maand achttien mensen om het leven kwamen.

Na de ramp werd duidelijk dat er de afgelopen jaren grote vertraging is opgelopen bij de invoering van een nieuw veiligheidssysteem. Dat systeem stopt treinen automatisch wanneer ze door een rood sein rijden, of wanneer ze 300 meter voor een rood sein een snelheid hebben van meer dan veertig kilometer per uur. Zowel de locomotieven als de spoorrails moeten daarvoor worden aangepast. Op dit moment is slechts 2,2 procent van de locomotieven uitgerust met het systeem. Een van de twee treinen die bij Buizingen botsten, was aangepast, de andere niet.

De oorzaak van de botsing is nog onduidelijk. Direct na de ramp werd ervan uitgegaan dat de machinist van één van de treinen een rood sein had gemist. Maar er zijn nu ook aanwijzingen dat er iets mis is met het sein zelf. De afgelopen weken deden zich opnieuw incidenten voor op de plek van het ongeluk. Afgelopen maandag ging het sein, dat op groen had moeten staan, plotseling op rood. Een machinist van een passerende trein zag het volgens Belgische media en stopte. Vorige week was er ook een dergelijk incident.

Het parket in Brussel, dat onderzoek doet naar de ramp, heeft bevestigd nu ook te kijken naar het sein. Dat zou mogelijk in de war raken door een magnetisch veld dat wordt veroorzaakt door passerende hogesnelheidstreinen.