Beleggers morren over koopprijs van Smit

Aandeelhouders van Boskalis stemmen vandaag over de overname van Smit. Beleggers in Smit namen gisteren vast afscheid van het 170 jaar oude bedrijf.

Aandeelhouders van Smit Internationale waren gisteren waarschijnlijk voor het laatst bijeen. „Het lijkt hier wel een uitvaart”, zei een belegger. Een nazaat van havenbaron Daniël George van Beuningen, die in 1912 met Fop Smit het watertaxibedrijf Spido oprichtte, noemde het een „droevig moment”.

Het zijn historische dagen voor de 170 jaar oude maritieme dienstverlener. Vandaag stemde een overgrote meerderheid van de aandeelhouders van baggeraar Boskalis in met het bod op Smit: 60 euro per aandeel, exclusief een dividend van 2,75 euro. Als tegen eind volgende week driekwart van de aandelen is aangemeld, verdwijnt Smit van de beurs.

Maar de acquisitie is nog geen uitgemaakte zaak. Er rijst verzet. Afgelopen maand liet Churchill Capital, een investeringsfonds uit Monaco dat 7,2 procent van Smit bezit, in een open brief weten dat het de biedprijs van Boskalis te laag vindt. Gertjan van der Baan van de financiële groep Van Herk, die 2,8 procent in Smit bezit, sloot zich daarbij aan. „U verkoopt ons huis aan de eerste de beste koper”, zei hij op de aandeelhoudersvergadering. „Smit is minstens 67 euro per aandeel waard. Dit bod is 10 procent te laag.” Beleggersvereniging VEB vindt dat de prijs slechts marginaal is getoetst. „U speelt met het geld en de aandelen van andere mensen”, aldus directeur Jan-Maarten Slagter.

Ook in de raad van commissarissen van Smit is er onenigheid over de deal. Twee van de vijf leden stemden begin dit jaar tegen: oud-voorzitter Prik Dorhout Mees en Willem Cordia, die als gevolg hiervan ontslag nam. Ook zij vinden het bod ondermaats.

De avances van Boskalis dateren al van februari 2008. Toen deed Boskalis een bod van 300 miljoen dollar (ruim 200 miljoen euro) op de terminaldivisie van Smit, een afdeling die diensten levert aan olie- en gasterminals. Smit wees dit bod van de hand.

Een half jaar later kreeg Smit opnieuw een brief van Boskalis in de bus, nu voor een volledige overname, waarin 62,50 euro per aandeel werd geboden. Om de deal te financieren wilde Boskalis het bedrijf opknippen en de havensleepdiensten van Smit verkopen. Opnieuw reageerde Smit negatief.

Bestuursvoorzitter Peter Berdowski van Boskalis wist echter in stilte een belang van 20 procent op te bouwen in Smit. Dat werd afgelopen jaar nog verder verhoogd tot 27 procent. Hierdoor kreeg de baggeraar uit Papendrecht – als grootste individuele aandeelhouder – een stevige voet tussen de deur. Ben Vree, topman van Smit, kon niet meer om zijn rivaal heen.

Dit mondde in november vorig jaar uit in een toenadering. „Er was geen sprake meer van een opsplitsscenario”, aldus Vree en dat gaf de doorslag. Met Boskalis werd een driejarig protocol getekend dat volgens hem „spijkerharde garanties” bevat om de identiteit van Smit te behouden.

Toch bleef Vree „met gemengde gevoelens” naar de transactie kijken, zo gaf hij eind vorig jaar toe aan zijn personeel. De resultaten over 2009 waren goed. De omzet daalde wel met 15 procent tot 595 miljoen euro, maar het bedrijfsresultaat van 200 miljoen euro bleef op hetzelfde niveau als in topjaar 2008. Samengaan met Boskalis is dus geen harde noodzaak voor Smit. Maar de realiteit is dat twee grootaandeelhouders al eind vorig jaar instemden met de overname. Het zijn investeerders Delta Lloyd en Janivo, samen goed voor circa 16 procent van Smit.

Met het belang van Boskalis is circa 43 procent van het aandelenkapitaal akkoord met de overname. „Dit is bijna de helft van de aandelen”, zegt Vree. „Als 25 procent van de andere helft overtuigd kan worden, dan gaat de fusie door.” Vree treedt toe tot de raad van bestuur van Boskalis, dat na de overname 14.000 werknemers zal tellen en 2,5 miljard euro omzet behaalt. Boskalis aast op Smit omdat er weinig andere overnamemogelijkheden in de baggersector zijn. Nieuwe partijen uit China en India drukken de prijzen en om de winstmarge op te krikken wil Boskalis zich meer toespitsen op maritieme totaalprojecten.

Naast de aanleg van haveninfrastructuur en windmolenparken wordt ook gedacht aan de maritieme dienstverlening van Smit aan olie- en gasterminals van grote klanten. Die divisie zal geïntegreerd worden met Lamnalco, een samenwerking van Boskalis in Dubai met het Saoedische Rezayat.

„Die activiteiten zullen aangestuurd worden vanuit Nederland”, zei Vree onlangs. „Dubai komt onze kant op, niet omgekeerd.” Concrete afspraken hierover met Lamnalco zijn er nog niet en de vraag is of de Saoedische partner zomaar de controle uit handen zal geven. Het lot van Smit ligt nu in handen van de aandeelhouders. „Het was het afgelopen jaar kommer en kwel op de beurs”, zegt Van der Baan van investeringsgroep Van Herk. „Daardoor is het bod van Boskalis een opsteker voor beleggers. Maar wij bekijken het op de langere termijn. Dit bod is gewoon veel te mager.”